کد خبر: 23070049797
اقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگصفحه یک

راستی‌آزمایی ادعای مکرون درباره کم‌کاری در فرانسه

کارشناسان معتقدند رئیس‌جمهوری فرانسه این بحث را برای توجیه بالابردن سن بازنشستگی مطرح می‌کند

ترجمه: محمود نواب مطلق

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، سه‌شنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) هنگام ارائه برنامه سرمایه‌گذاری فرانسه تا سال ۲۰۳۰ بار دیگر تأکید کرد در فرانسه مردم از سایر نقاط کمتر کار می‌کنند؛ نکته‌ای بسیار بحث برانگیز که به اعتقاد صاحبنظران، او در توجیه بالا بردن سن قانونی بازنشستگی بیان کرده است.

 آیا این اظهار نظر مکرون که «ما کشوری هستیم که مردم در آن از سایرکشورها کمتر کار می‌کنند» درست است؟ به اعتقاد او، «زمان اختصاص‌یافته به کار در میان سایر بخش‌های زندگی، در سطح مطلوبی قرار ندارد.» پاسخ به این سوال بستگی به معیارهای انتخابی برای زمان مطلوب کاری دارد و گزینه‌ها در این مورد فراوان است.

بر اساس داده های دفتر آمار اتحادیه اروپا،  فرانسه با ۴۰.۴  ساعت کار تمام‌وقت با دستمزد در هفته در سال ۲۰۲۰  قبل از یونان با ۵/۴۵ ساعت و لهستان با ۴۲.۲ ساعت و بعد از لوکزامبورگ با ۴۰.۳ ساعت  و دانمارک با ۳۸.۴ ساعت در هفته قرار دارد. اما این آمار در خارج از اتحادیه اروپا متفاوت است.

بر اساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مردم فرانسه به نحوی آشکار از مردم ترکیه با ۳/۴۸ ساعت کمتر و از مردم نروژ با ۳۸.۷ ساعت در هفته بیشتر کار می‌کنند. اگر مدت کار تمام‌وقت و پاره‌وقت با دستمزد در هفته را با هم در نظر بگیریم، میزان ساعت کاری مردم فرانسه  با ۳۶.۳ ساعت در هفته با متوسط ساعت کاری مردم در اتحادیه اروپا  برابر است. گرچه از آلمان با ۳۶.۸ ساعت در هفته کمتر و از دانمارک با ۳۲.۳ ساعت و هلند ۲۹.۳ ساعت در هفته بیشتر است.

در یک نگاه اجمالی داده‌های یوروست نشان می‌دهند که تقریبا در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرایشی به سمت کاهش ساعت کاری تمام‌وقت در طول هفته با همگرایی قابل توجهی به وجود آمده است. طی ده سال میزان ساعت کاری هفتگی در آلمان از ۴۱.۹ ساعت  به ۴۰.۵ ساعت در هفته کاهش یافته است. این کاهش در فرانسه از ۴۱.۴ به ۴۰.۴ ساعت در هفته بوده است.

 اگر میزان ساعت کاری تمام‌وقت سالانه را معیار محاسبه قرار دهیم در این صورت نیز  فرانسه را نمی‌توان کشوری نامید که از بقیه کشورها کمتر کار می‌کند.  بر اساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، میزان ساعات کاری سالانه در فرانسه در سال ۲۰۲۰، ۱۴۰۰ ساعت بوده است؛ در حالی که این میزان در پرتغال ۱۶۱۳ و در انگلستان ۱۳۶۷ و در آلمان ۱۳۳۲ ساعت است. با این حساب بسیار سخت می توان به آنچه مکرون در ذهن می‌پروراند، هنگامی که او از چرخه زندگی سخن می‌راند و به میزان زمان اختصاص‌یافته به کار اشاره می کند، پی برد.

کارشناسان بر این باورند که این نوع سخنان مکرون برای توجیه بالا بردن سن قانونی بازنشستگی است. سن ۶۲ سالگی برای بازنشستگی قانونی در فرانسه عملا از بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است. البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که سن قانونی بازنشستگی معمولا با سن عملی بازنشستگی متفاوت است. در فرانسه سن واقعی بازنشستگی ۶۳.۳ سالگی است. در آلمان سن واقعی و سن قانونی بازنشستگی تقریبا یکی هستند. به ترتیب ۶۵.۵ و ۶۵ سالگی.

در این محاسبات باید مراقب اشتباهات نیز بود. به عنوان مثال، با بررسی  آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در باره مقایسه میزان ساعات کاری سالانه در فرانسه و آلمان به این نکته پی می‌بریم که تعداد ساعات کاری یک فرانسوی در ۴۰ سال با تعداد ساعات کاری  یک آلمانی در ۴۲ سال برابر است. از آنجا که سن واقعی بازنشستگی در آلمان از فرانسه دو سال دیرتر است می‌توان به این نتیجه رسید که میزان ساعت کاری در چرخه زندگی در هر دو کشور نزدیک به هم است.

 با توجه به نظر کارشناسان مبنی بر فراهم کردن توجیه بالابردن سن قانونی بازنشستگی در سخنان مکرون، نکته قابل توجه، نرخ اشتغال بر پایه سنی در کشور فرانسه است که نقطه ضعف آن محسوب می شود. نرخ اشتغال پایه سنی ۵۵ تا ۶۴ سالگی در فرانسه ۵۵.۲ درصد است که این میزان از متوسط نرخ اشتغال در این پایه سنی در اتحادیه اروپا یعنی ۵۹.۸ درصد کمتر است. این نرخ در سوئد ۷۷.۶، در آلمان ۷۱.۷ و در هلند ۷۱ درصد است. البته این نرخ اشتغال فرانسه تا حدی از اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با درصدهای۵۴.۷ و ۵۴.۲ درصد بیشتر است. بنابراین در مجموع نظر رئیس‌جمهوری فرانسه  در این خصوص که مردم فرانسه از بقیه کمتر کار می کنند به هیچ وجه درست نیست مگر آنکه او تعداد افراد بیکار را در آمارگیری خود لحاظ کرده باشد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا