کد خبر: 120901111201
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

راه‌اندازی بازارچه مرزی گمیشان

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی بازارچه مرزی گمیشان در آینده‌ای نزدیک خبر داد

عبدالجلال ایری دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان گمیشان با محدودیت مکانی برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی مواجه است، اظهار کرد: اجرای عملیات ساختمان فرهنگی و هنری ارشاد حدود ۱۵ سال طول کشیده تا احداث شود؛ ولی سالن آن آماده نیست و در مناسبت‌ها نمی‌توانیم با اجرای برنامه‌ها در فضای در خور شأن مردم از آنها میزبانی کنیم.

او با تأکید بر اینکه گمیشان جزء شهرستان‌های محروم کشور است و باید زیرساخت‌ها تقویت و به مطالبات پاسخ داده شود، خاطرنشان کرد: مصوبات کلی و مقدمات راه‌اندازی بازارچه مرزی گمیشان انجام شده و برنامه مطالعه اجرای آن به تصویب نهایی نرسیده است که قول داده شده تا یک‌ماه آینده کارهای مرتبط انجام شود.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان برقراری تبادلات مرزی گمیشان با استان بالکان کشور ترکمنستان و زمینه‌سازی برای صادرات میگو را از مزایای راه‌اندازی بازارچه مرزی برشمرد و افزود: برقراری این بازارچه از تأکیدات روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان است.

فاز ۶ هزار هکتاری پرورش میگو معطل اقدام شرکت شهرک‌های کشاورزی

ایری بحث «میگو» را برای شهرستان گمیشان بسیار حیاتی و مهم دانست و احداث فاز دوم در فضای ۶هزار هکتاری را از مطالبات جدی مردم عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه در این اراضی شیلات هیچ نقشی ندارد و سند این اراضی به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شده و این شرکت سال‌ها شهرستان را معطل برگزاری بحث‌هایی از قبل مناقصه یا موضوعات اینچنینی کرده و ما همچنان دنبال پاسخگو و متولی می‌گردیم.

او  تکثیر بچه میگو در شهرستان گمیشان را الزامات برشمرد و با تأکید بر اینکه فضای کافی در شهرستان برای این منظور وجود دارد، اضافه کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی با مشکلات تخصصی مواجه شده و در تلاش است مشکلات فنی و علمی در این زمینه حل شود.

بنادر ۷۰ ساله گمیشان احیا می‌شود

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به آخرین وضع لایروبی خلیج گرگان به عنوان مهم‌ترین موضوع کلیدی توسعه استان گلستان اشاره کرد و توضیح داد: پروژه لایروبی با جدیت رو به پیشرفت است و تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه می‌شود تبادل آبی را در خلیج برقرار کرد.

ایری با بیان اینکه به پشتوانه لایروبی خلیج گرگان بنادر ۷۰ ساله گمیشان احیا می‌شود، افزود: مقدمات این کار فراهم شده و قرارگاه خاتم‌الانبیاء این موضوع را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

او  در ادامه از چگونگی احداث بندر گمیشان سخن گفت و تصریح کرد: فرآینده احداث بندر گمیشان به لحاظ تصویب تمام شده و به دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم که به دلیل عقب‌نشینی آب دریا رغبتی برای سرمایه‌گذاری نیست و اگر استقبال شود، این بندر هم احداث می‌شود.

این نماینده با تأکید بر اینکه از سرمایه‌گذاران احداث بنادر گردشگری که سرمایه میلیاردی نمی‌خواهد، استقبال می‌کنیم، یادآور شد: اینگونه بنادر با هدف توسعه صنعت گردشگری با سرمایه‌های بسار محدود احداث می‌شود.

ایری در خصوص احداث بندر صیادی در گمیشان گفت: برآورد رقمی احداث بندر صیادی ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که قرارگاه خاتم‌الانبیاء راغب به سرمایه‌گذاری در این بخش است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا