کد خبر: 200602137683
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

راه‌اندازی بورس پنجم ایران در جزیره‌ | بورس بین‌الملل کیش به خوان اول رسید

دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد ازسرمایه‌گذاران برای حضور در هیأت مؤسسه بورس بین‌الملل به‌عنوان پنجمین بورس ایران دعوت کرد. سرمایه اولیه این بورس ۳۰ میلیون یورو است و طبق مجوز شورای بورس سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند سهام این بورس را خریداری کنند.

به گزارش همشهری، پس از چندین سال مطالعه و برنامه‌ریزی بالاخره برنامه تاسیس بورس بین‌الملل کیش به خوان اول رسید و روز گذشته دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد از سرمایه‌گذاران برای حضور در هیأت مؤسس این بورس دعوت کرد.قرار است پنجمین بورس ایران در ابعاد بین‌المللی در جزیره کیش تاسیس شود و آنطور که قبلا مقام‌های مسئول اعلام کرده بودند یکی از شروط اصلی تشکیل این بورس حضور سرمایه‌گذاران خارجی است. طبق مصوبات قبلی بخشی از سهام این بورس بایدبه نهادهای مالی داخلی و بخشی دیگر به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شود.

اما نکته کلیدی که به‌نظر می‌رسد عامل اصلی در طولانی شدن فرایند تاسیس بورس بین‌الملل بوده، میزان تخصیص سهام به سرمایه‌گذاران خارجی و انتخاب این سرمایه‌گذاران است. به بیان دیگر پرسش کلیدی برای تاسیس بورس بین‌الملل این است که سهام آن باید به سرمایه‌گذارانی از کدام کشورها واگذار شود.

حضور خارجی‌ها در ترکیب سهامداری بورس کیش

آنطور که اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد برنامه دولت این است که برای افزایش مناسبات منطقه‌ای بخش مهمی از سهام این بورس را به سرمایه‌گذارانی از کشورهای منطقه واگذار کند که ابعاد سیاسی و اقتصادی مهمی دارد. برخی اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد شورای‌عالی مناطق آزاد پیشنهاد کرده است مالکان اصلی این بورس به غیراز بانک‌ها، بورس‌های چهارگانه و نهادهای مالی ایران برخی بورس‌ها و شرکت‌های خارجی باشند به‌طور مثال پیشنهاد شده است بورس استانبول و مسقط ۲نهاد مالی آلمانی و ژاپنی، کنلون بانک چین، اوبر بانک اتریش، تاکاس بانک ترکیه و حتی یک نهاد مالی درکویت در ترکیب سهامداری این بورس حضور داشته باشند.

آن طورکه خبرهای تکمیلی نشان می‌دهد دولت در تلاش است از طریق تاسیس این بورس درگام نخست نسبت به انتشار اوراق بدهی ارزی اقدام کند و در فازهای بعدی مبادلات سایر اوراق بهادار ازجمله سهام شرکت‌های داخلی و خارجی را آغاز کند. در فازهای بعدی این بورس قرار است مبادلات کالا و فرآورده‌های نفتی نیز در ابعاد بین‌المللی و با ارزهای خارجی انجام شود و تابلوی معاملات این بورس صرفا ارزی خواهد بود.

انتشار فراخوان مشارکت

روز گذشته دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد فراخوانی منتشر کرد که براساس آن از نهادهای مالی خواسته است درصورت تمایل در ترکیب هیأت مؤسس این بورس شرکت کنند.

طبق اعلام شورای‌عالی مناطق آزاد متقاضیان شامل بورس‌ها، نهادهای بازار سرمایه، شرکت‌های تامین سرمایه، نهادهای مالی می‌توانند به‌عنوان سهامدار در ترکیب اصلی پنجمین بورس ایران حضور داشته باشند. سرمایه اولیه این بورس ۳۰میلیون یورو است و متقاضیان مشارکت در هیأت مؤسس باید منابع درآمد ارزی با منشا خارجی داشته باشند به این معنا که متقاضیان می‌توانند صرفا از همین محل نسبت به تامین سهم آورده خود اقدام کنند.

شورای‌عالی مناطق آزاد همچنین تأکید کرده که ترکیب سهامداری این بورس به‌گونه‌ای است که بخش عمده آن متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی است.

با صدور چنین فراخوانی از سوی شورای‌عالی مناطق آزاد مشخص می‌شود که این شورا در مورد ترکیب سهامداران خارجی به جمع بندی و قطعیت رسیده و باید دید در روزهای آینده چه ترکیبی برای سهامداران این بورس اعلام خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا