کد خبر: 2207994593
دسته‌بندی نشده

افزایش ۴۰درصدی صادرات کشور با راه‌اندازی سیستم تهاتری

به گفته عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران، در صورت راه‌اندازی سیستم تهاتری، افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی صادرات را پیش‌رو خواهیم داشت و لازم است که در این راستا از سیاست خارجه کمک گرفت.

محمدحسن دیده‌ور در مورد ایجاد سیستم تهاتری برای انتقال راحت کالا به کشور گفت: شاید در سال‌های گذشته با وجود صادرات آسان‌، ایجاد سیستم تهاتری بسیار مناسب بود، اما اکنون متاسفانه در صورت ایجاد چنین سیستم هماهنگی در آن وجود ندارد، چون صادرات ما بسیار کاهش پیدا کرده است و به اندازه واردات نیست، مساله تهاتر در صورتی خوب و مفید است که تسهیلاتی برای صادرات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اکنون یک واحد تولید برای واردات خود باید ارز ۲۲هزار تومانی تهیه کند که اصلا صرفه اقتصادی ندارد که در نهایت موجب کاهش صادرات می‌شود. در صورتی که صادرات و واردات با یکدیگر بالانس شوند، یعنی در صورت صادرات ۱۰۰هزار دلاری بتوان معادل ۱۰۰هزار دلار واردات داشت، فارغ از اینکه با چه قیمتی صادرات شده و با چه قیمت واردات انجام گرفته است. ایجاد سامانه تهاتری می‌تواند کارگشا باشد.

دیده‌ور تصریح کرد: هم‌اکنون مواد اولیه خریداری شده بر اساس ارز بازار است؛ چراکه ارز نیمایی به ما تعلق نمی‌گیرد. در حالی که با ارز آزاد خریداری انجام گرفته باشد در سیستم نیما به ثبت می‌رسد که معمولا با ارز آزاد کمی تفاوت قیمت دارد. به همین دلیل صادر‌کننده رغبت چندانی ندارد که با ارز گران خریداری کند و با ارز ارزان فروش داشته باشد؛ مگر اینکه قیمت‌گذاری وجود نداشته باشد تا صادر‌کنندگان بتوانند به راحتی تهاتر کنند و مبنای کل آن در نظر گرفته شود و بر اساس آن میزان صادرات واردات هم وجود داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در توضیح محدودیت‌های صادراتی اظهار کرد: متاسفانه صادرات ما محدود است؛ برای مثال ما در کره پول‌های بلوکه‌شده بسیاری داریم و به دلیل تحریم‌ها امکان صادرات نداریم، اما با کشوری چون روسیه چنین رویه وجود دارد. متاسفانه آنچه ما به دنبال آن هستیم در کشورهای بلوک شرق وجود ندارد و مربوط به کشور‌های اروپایی، کره و ژاپن می‌شود که با ما همکاری مبادلات پایاپای را ندارند. در حالی که اخیرا با کشور ویتنام از این دست تجارت‌ها داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: مبادلات تهاتری بسیار مناسب است اما در صورتی که کشورهایی که پول ما در آن بلوکه‌شده است به ما این اجازه را بدهند. چنین اتفاقی جای سوال دارد. اگر صادرات و واردات ما به این کشور‌ها آزاد است، پس چرا پول‌هایمان بلوکه شده است؟ مانند آن است که در ورودی مکانی را ببندیم و مهمان دعوت کنیم. ما در بسیاری از کشور‌ها پول‌های بلوکه‌شده داریم که امکان صادرات برای‌مان وجود ندارد. کشور کره یکی از آنهاست که به کالاهای ما هم نیاز دارد اما امکان صادرات وجود ندارد.

دیده‌ور افزود: متاسفانه ما در کشورهایی پول‌های بلوکه‌شده داریم که اجازه صادرات نداریم که بهتر است دولت برای حل این مشکل به این مساله ورود پیدا کند و فارغ از سیاست، در مورد مبادلات تهاتری با کشور‌های مورد نظر مذاکره کند.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به افزایش میزان صادرات در صورت راه‌اندازی سیستم تهاتری تصریح کرد: در صورتی که چنین امری محقق شود ما افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی صادرات را پیش‌رو خواهیم داشت. در این راستا باید از سیاست خارجه کمک گرفت، زیرا ما تا چه زمانی می‌توانیم این مشکلات را داشته باشیم؟ برای مثال اگر قوانین  FATF  اجرا نکنیم برایمان مشکل‌ساز می‌شود یا چندی پیش ۱۸ بانک تحریم شدند که باعث به وجود آمدن محدودیت‌های بیشتری برای ما می‌شود.

وی افزود: اکنون مبنای تمام قیمت‌گذاری‌ها دلار است و تنها متضرران آن حقوق‌بگیران ثابت هستند، زیرا تولیدکننده و فروشنده اگر امروز کالایی را کیلویی ۱۰هزار تومان خریداری کند می‌تواند ۱۱هزار تومان بفروشد اما کاری از دست حقوق بگیران ثابت بر نمی‌آید.

 

 

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا