کد خبر: 08040034975
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

راه‌اندازی قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا از هفته آینده

به گفته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای، بورس کالای ایران در جهت متنوع‌سازی ابزارهای مشتقه برای فعالان بازارهای مالی، امکان سنجی و ایجاد زیرساخت معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلا را تکمیل کرد که با توجه به نظر مساعد سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات این ابزار از روز شنبه ۱۲ تیر آغاز می شود.

علیرضا ناصرپور در گفت‌وگو با «کالاخبر» با بیان اینکه پیش از این معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی دارایی سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا با موفقیت در بورس کالا راه‌اندازی شده است، گفت: گواهی سپرده سکه‌ طلا، ابزاری است که طی آن اشخاص، دارایی سکه طلای خود را با اطمینان نزد خزانه بانک‌ها امانت می‌گذارند و می‌توانند آن را در بستر بازار سرمایه در بازار پیوسته‌ای که در بورس کالای ایران فراهم‌شده مورد معامله قرار دهند.

او افزود: مبادله و خرید و فروش سکه طلا در این سازوکار، خریداران و فروشندگان را از ریسک‌هایی از جمله مخاطرات حمل و نگهداری، انتقال وجوه و اصالت سکه حفظ می‌کند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا نیز ابزار مهم دیگر سرمایه‌گذاری در بازار طلا است که از سوی بورس کالا برای فعالان بازار سرمایه معرفی و اجرایی شده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، وجوه سرمایه‌گذاران را در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند که سرمایه‌گذاران از نوسانات بازار طلا منتفع می‌شوند.

ناصرپور اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا در بورس کالا، دارای رکن بازارگردان هستند و بازارگردان صندوق با سازوکار شفاف و قانونی، نقدشوندگی و کشف قیمت صحیح واحدهای صندوق را موجب می‌شود.

به گفته او، دسترسی فعالان بازار سرمایه به ابزارهای مالی و مشتقه بورس کالا به صورت الکترونیک فراهم است و متقاضیان فعالیت در بازار طلا بدون مراجعه حضوری و با استفاده از برنامه‌های موبایلی و رایانه‌ای امکان انجام معامله در ابزارهای مبتنی بر طلای بورس کالای ایران را دارند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا