کد خبر: 190601100500
اقتصاداقتصاد کلان

رتبه اول پزشکان تهرانی در تخلف مالیاتی

سازمان امور مالیاتی برای پزشکان سهم عمده‌ای از تخلف‌های مالیاتی ارتکابی را در نظر گرفته است و در مقابل سازمان نظام پزشکی هم مدعی است که پزشکان تهرانی بیش از دیگر همکاران خود مرتکب تخلف مالیاتی می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان امور مالیاتی برای پزشکان سهم عمده‌ای از تخلف‌های مالیاتی ارتکابی را در نظر گرفته است و در مقابل سازمان نظام پزشکی هم مدعی است که پزشکان تهرانی بیش از دیگر همکاران خود مرتکب تخلف مالیاتی می‌شوند.

محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی درباره تخلف مالیاتی هم‌صنفانش به ایرنا گفت: بر اساس قانون، نصب دستگاه کارتخوان در مراکز درمانی بویژه مطب‌ها یک الزام است و عدم استفاده از آن و اجبار به بیمار به پرداخت نقدی یا کارت به کارت تخلفی قابل پیگرد در هیأت‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی است.

در این گفت‌وگو رئیس سازمان نظام پزشکی مدعی است:  ۹۵ درصد از پزشکان از قانون تبعیت کرده و از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، بیشترین شکایت‌ها در مورد عدم استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌هاست.

پزشکان مقیم مراکز شهرستان‌ها، در مطب‌ها دستگاه کارتخوان نصب کردند و شکایتی در این زمینه نداریم اما در کلانشهری مانند تهران، بیشترین موارد تخلف دیده می‌شود و واحد نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی به این امور نظارت می‌کند.

سهم عمده پزشکان از تخلفات مالیاتی

به گفته وی، پرداخت هزینه خدمات پزشکی از کارت به کارت تخلف است و اکنون پرونده‌هایی در این زمینه در هیأت‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی موجود بوده که در حال رسیدگی است.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: بیماران یا خانواده‌های آنها در صورت مشاهده نصب نبودن کارتخوان در مطب‌های پزشکی، موارد به ما گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود.

این اظهارات در حالی است که پیش از این وحید عزیزی، مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از ابتدای امسال حدود ۹ هزار گزارش اطلاعاتی در سامانه سوت زنی (گزارش فرار مالیاتی) ثبت شده که بخش بزرگی از آن مربوط به فرار مالیاتی به دلیل عدم استفاده از دستگاه پرداخت بانکی (پوز) است.

وی ادامه داد: از حدود ۹ هزار گزارش ثبت شده که در سامانه سوت زنی، حدود سه هزار گزارش مربوط به فرار مالیاتی پزشکان و دندانپزشکان بوده است و از این تعداد، برای نیمی از آنها علاوه بر پیامک هشدار، درخواست درج در پرونده مالیاتی و بررسی‌های بیشتر برای ادارات ارسال شده است.

چقدر فرار مالیاتی داریم؟

رئیس سازمان امور مالیاتی ارزش فرارهای مالیاتی که در کشور اتفاق افتاده است تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند. تخلفی که از نظر قوانین کیفری، جرم انگاری شده و  برای مرتکبین آن علاوه بر پرداخت اصل و جریمه مالیات، مجازات حبس نیز در نظر گرفته شده است.

هرچند سازمان امور مالیاتی عمده فرارهای مالیاتی اتفاق افتاده را ناشی از شرکت‌های صوری می‌داند که با اوراق هویتی اشخاص نیازمند به امور بانکی و بازرگانی مشغولند اما در مقابل این سازمان کتمان نمی‌کند که برخی اصناف و صاحبان مشاغل مانند پزشکان، وکلا و طلافروشان در فهرست مظنونان احتمالی فرار مالیاتی قرار دارند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا