کد خبر: 150901111709
اقتصاد

رجیستری آیفون ۱۴ به کجا رسید؟/ رسمیت‌بخشی به قاچاق موبایل

گرچه هفته گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از آغاز رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ خبر داد، اما هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی در این باره انجام نشده و متقاضیان و خریداران این محصول همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، هفته گذشته اعلام کرد که به‌زودی گوشی‌های آیفون ۱۴ که وارد بازار شده‌اند، رجیستری می‌شوند.

او تأکید کرد که این گوشی‌ها صرفاً از طریق رویه مسافری وارد کشور شده‌اند و دولت اقدامی برای واردات انبوه و تجاری پرچم‌دار بازار نکرده است.

قالیباف همچنین این را هم توضیح داد که با توجه به اینکه این گوشی‌ها به‌صورت مسافری وارد کشور می‌شود، وزارت صمت برای آن راه‌ حل نقطه‌ای و محدود اندیشیده و به آن رسیدگی می‌کند.

در حالی که سخنگوی وزارت صمت عنوان می‌کند که دولت به‌صورت انبوه و تجاری اقدام به واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ نکرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در خلأ واردات،  بازار از گوشی‌های قاچاق پُر شده است.

داده‌های انجمن واردکنندگان موبایل از اول تا ۲۲ خرداد سال جاری، حاکی از آن است که بیش از ۴۰ هزار دستگاه گوشی موبایل از طریق رویه مسافری وارد ایران شده‌اند.

اگر این رقم را به صورت میانگین تا انتهای آبان سال جاری محاسبه کنیم، درمی‌یابیم که بین ۲۵۰ هزار تا ۳۵۰ هزار دستگاه موبایل بالای ۶۰۰ دلار به‌صورت غیرتجاری و قاچاق طی این مدت از مرز عبور کرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از این موبایل‌ها آیفون ۱۴ است.

تبدیل قاچاق آیفون ۱۴ به رویه عادی

اکنون به نظر می‌رسد در نبود سیاست‌گذاری‌ها و قوانین واحد، ورود موبایل به‌صورت مسافری و قاچاق به یک رویه تبدیل شده است. همین رویه دولت را ناچار کرد به‌صورت مقطعی زیر بار رجیستری آیفون ۱۴ قاچاق برود.

در کنار این اتفاق آفت‌هایی همچون اجاره پاسپورت و سوءاستفاده از کد ملی افراد، به صورت قارچ‌گونه رشد پیدا کرد. فعالان صنفی معتقدند که دولت با این سیاست، به موضوع قاچاق موبایل شکل رسمی داده و مدیریت و کنترل این اتفاق از دست دولت رها شده است.

واردات ۳۰۰ هزار آیفون ۱۴

چندی پیش ابراهیم درستی، نماینده اسبق وزیر صمت در اصناف کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه در حال حاضر آیفون ۱۴ در بازار به صورت فراوان موجود است، گفت: حدود ۳۰۰ هزار گوشی آیفون ۱۴ دست مصرف‌کننده قرار دارد که غالباً از طریق رویه مسافری و یا قاچاق وارد کشور شده‌اند.

او تشریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ شرکت واردکننده موبایل و لوازم جانبی فعال هستند. از همین رو پیشنهاد می‌شود که مجوز واردات آیفون ۱۴ و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار توسط این شرکت‌ها ارائه شود تا هم امکان نظارت وجود داشته باشد و هم اینکه دغدغه مصرف‌کننده برای رجیستری این موبایل‌ها حل شود.

آمار رسمی واردات موبایل در ۸ ماهه ابتدایی سال

آخرین آمار حاکی از آن است که در هشت ماه سال جاری بیش از ۹ میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود دو میلیون کاهش داشت.

آمار هشت‌ماهه گمرک نیز حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تا انتهای آبان‌ماه، بیش از ۹ میلیون و ۱۴ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی را نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا