کد خبر: 220701104412
اقتصادبانک و بیمهسلامت و رفاهعدالت و رفاه اجتماعی

رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی

برای برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی، کارفرماها باید به‌صورت ماهیانه مبلغی به‌عنوان حق بیمه افراد به سازمان بیمه تامین پرداخت کنند.

البته بخشی از مبلغ حق بیمه باید از حقوق فرد بیمه‌شونده کسر شده و باقی‌مانده توسط کارفرما پرداخت می‌شود؛ اما رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی در حیطه وظایف کارفرما است. در این مقاله به معرفی لیست بیمه، مراحل آماده‌سازی و نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی می‌پردازیم.

اگر حسابدار یک شرکت هستید و درباره نحوه ارسال لیست بیمه در سامانه جدید سوال دارید، با خواندن این مقاله به پاسخ همه سوالاتتان خواهید رسید.

لیست بیمه تامین اجتماعی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

لیست بیمه تامین اجتماعی فهرستی از سوابق بیمه‌ای کارگران است که توسط کارفرما تهیه می‌شود. سازمان‌ها باید کلیه اطلاعات کارگران و کارمندان از جمله نام و خانوادگی، کد ملی، دستمزد روزانه و ماهانه، مزایای مشمول بیمه، حق بیمه سهم کارگر و سایر کسورات را در این فهرست درج کنند.

همه افرادی که نامشان در لیست بیمه تامین اجتماعی رد شده است، باید به‌صورت ماهیانه مبلغی را تحت‌عنوان حق بیمه پرداخت کنند. البته این مبلغ معمولا از حقوق فرد کم شده و توسط کارفرما به سازمان پرداخت می‌شود.

حق بیمه معمولا ۳۰ درصد از حقوق کارگران است که ۷ درصد آن سهم کارگر و ۲۳ درصد باقی‌مانده سهم کارفرما است. به‌بیان‌دیگر، هر ماه حدود ۷ درصد از کل حقوق فرد برای پرداخت حق بیمه کسر می‌شود.

محاسبه حق بیمه کلیه کارمندان به‌صورت دستی کار دشواری است. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم از نرم‌افزارهای حسابداری برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی بهره ببرید. سپیدار سیستم انواع نرم افزار حسابداری پیمانکاری، شرکتی و فروشگاهی را با پشتیبانی و خدمات پس از فروش به کلیه شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی عرضه می‌کند.

مراحل آماده‌سازی لیست بیمه تامین اجتماعی

اگر اولین بار است که از سرویس‌های متمرکز سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنید، باید در پرتال ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوید. با ثبت‌نام در سامانه تامین اجتماعی یک کد کارگاهی همراه با نام کاربری و رمز عبور دریافت خواهید کرد. حالا با دانلود و نصب نرم‌افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی می‌توانید اطلاعات کارگران و کارمندان را ثبت کرده و برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید.

مراحل آماده‌سازی لیست بیمه تامین اجتماعی عبارت‌اند از:

  1. از طریق سایت tamin.ir نرم‌افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی را دانلود، نصب و اجرا کنید.
  2. با کلیک روی «اطلاعات پایه»، گزینه «مشخصات کارگاه» را انتخاب کنید.
  3. در این صفحه اطلاعات پایه و مشخصات کارکنان را با دقت وارد کنید.
  4. اطلاعات درج‌شده را روی یک CD بارگذاری کرده و برای سازمان بفرستید یا لیست را از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی ارسال کنید.

برای ارسال لیست بیمه بدون نرم افزار باید وارد سایت samt.tamin.ir شوید و سپس از طریق منوی «عملیات لیست بیمه»، گزینه «بارگذاری لیست بیمه» را انتخاب کنید. حالا می‌توانید اطلاعات کارمندان خود را در این صفحه وارد کنید.

توجه کنید که تهیه و بارگذاری لیست بیمه معمولا توسط حسابدار شرکت انجام می‌شود. بااین‌حال، مسئولیت هرگونه مشکل یا تاخیر در ارسال و پرداخت مبلغ حق بیمه به‌عهده کارفرما است.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز خطا در پرداخت غیرحضوری بیمه تامین اجتماعی از نرم افزار حسابدار شرکتی استفاده کنید.

بیمه تامین اجتماعی
 

آموزش رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی

بعد از ثبت‌نام و نام‌نویسی کارکنان، باید در اولین مهلت نسبت به رد کردن و پرداخت بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید. نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر است:

  1. وارد سایت تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir شوید.
  2. درصورتی‌که قبلا در این سایت ثبت‌نام کرده‌اید، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کرده و کد ملی و رمز عبور کارفرما را وارد کنید. در غیر این صورت گزینه ثبت‌نام را بزنید و مراحل ثبت‌نام را طی کنید.
  3. بعد از ورود به پرتال، از منوی بالای صفحه، روی قسمت «کارفرمایان» کلیک کرده و از فهرست بازشده گزینه «لیست حق بیمه» و سپس «ارسال لیست حق بیمه» را انتخاب کنید.
  4. در این مرحله منوی لیست حق بیمه را مشاهده خواهید کرد. برای رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی می‌توانید به دو طریق اقدام کنید. اگر فهرست را از قبل تهیه کرده‌اید، فقط کافی است با استفاده از گزینه بارگذاری فایل لیست حق بیمه، آن را ارسال کنید. برای ارسال لیست بیمه بدون نرم افزار قابلیت ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین برایتان در نظر گرفته شده است.
  5. با کلیک روی «بارگذاری فایل لیست حق بیمه» یک صفحه برایتان باز می‌شود که از طریق آن می‌توانید لیست تامین اجتماعی را در آن بارگذاری کنید.
  6. در مرحله آخر باید لیست بیمه را بررسی و تایید کنید.

مراحل بالا نحوه ارسال لیست بیمه در سامانه جدید تامین اجتماعی را به شما آموزش می‌دهد. محاسبه درست حق بیمه و پرداخت به‌موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین خاطر معمولا هر چند سال یک بار حسابرسی تامین اجتماعی صورت می‌گیرد تا سازمان بیمه از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مطمئن شود.

نرم افزار سپیدار
 

تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی با نرم‌افزارهای سپیدار همکاران سیستم

در این مقاله به بررسی مراحل رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی پرداختیم تا این کار را به‌راحتی و بدون دغدغه انجام دهید. مهم‌ترین نکته در انجام این کار، تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی و محاسبه دقیق حق بیمه است.

برای جلوگیری از هرگونه خطای محاسباتی و انسانی در نحوه پرداخت لیست بیمه تامین اجتماعی، استفاده از نرم‌افزارهای مالی و حسابداری توصیه می‌شود.

نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم به شما کمک می‌کند تا کلیه امور مالی و کارهای مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان را به‌راحتی و بدون خطا انجام دهید. به‌این‌ترتیب از هرگونه جریمه مالی از سمت سازمان تامین اجتماعی در امان خواهید بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم‌افزار حسابداری مرتبط با نوع کسب‌وکار خود وارد سایت sepidarsystem.com شوید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۲۲۲ تماس بگیرید.

کارشناسان سپیدار سیستم همواره منتظر شنیدن صدای گرم شما و پاسخ دادن به سوال‌ها و ابهام‌هایتان هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا