کد خبر: 130602137173
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیکشاورزی

رسیدن به خودکفایی، راهی برای تنظیم بازار شکر

بسیاری از فعالان بخش کشاورزی براین باورند که با وجود پتانسیل خودکفایی شکر در داخل، اعمال سیاست های حمایتی همچون قیمت گذاری مناسب از راهکارهای مهم تحقق این امر محسوب می شود.

بنابر آمار سالانه ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون تن شکر در کشور مورد نیاز است که ۶۵ تا ۷۰ درصد این میزان در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود که یکی از سیاست های برنامه هفتم خودکفایی بالای ۹۰ درصد است و در این راستا باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

علی رغم آنکه در سنوات گذشته به مرز خودکفایی شکر نزدیک شده ایم، اما اتخاذ سیاست های نادرست منجر به عقبگرد خوداتکایی شکر شد که اعمال سیاست های حمایتی از کشاورزان منجر به دستیابی مجدد به این امر مهم  خواهد شد چراکه پتانسیل تولید در کشور وجود دارد.

در همین رابطه آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: در تولید چغندر و پنبه علاوه بر تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل، امکان صادرات وجود دارد، براین اساس در بحث محصولات، قیمت گذاری باید به گونه ای باشد که کشاورز به جای کشت محصولات آب بر اقدام به تولید محصولات استراتژیک کند.

پیشه ور می گوید: در شورای قیمت گذاری، سیاست های حمایتی انجام نمی شود، درحالیکه اگر ۵۰ درصد ارز واردات به سیاست های حمایتی تخصیص یابد، امکان دستیبابی به خودکفایی وجود دارد.

ناگفته نماند که از ابتدای سال قیمت مصوب شکر تحت تاثیر بازارهای جهانی دچار نوساناتی شد که همین امر موجب شد تا بنابر مصوبه کارگروه تنظیم بازار مورخ ششم خرداد و هزینه های کارشناسی نرخ مصوب هرکیلو شکر برای مصرف کنندگان ۲۸ هزارتومان و هرکیلو شکر سفید درب کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شود‌.

با افزایش قیمت شکر و ازدیاد تقاضا در بازار داخل بسیاری از سودجویان با فرصت طلبی از شرایط بازار اقدام به گران فروشی کردند که این امر بیانگر کمبود شکر در بازار نیست چراکه به میزان کافی شکر تامین شده است و امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد می گوید: کمبودی در تولید و توزیع شکر وجود ندارد و سهمیه‌بندی این کالا نیز کذب است.

امراللهی گفت: ۵۰ هزار تن شکر از طریق بخش خصوصی به استان‌ها تخصیص دادیم که در حال توزیع است. همچنین حدود ۶۲ هزار تن هم توسط شرکت بازرگانی دولتی سهمیه به استان‌ها داده شده که از این میزان هنوز ۳۰ هزار تن توسط مباشرین معرفی شده از جهاد استان‌ها، جذب نشده است. این یعنی التهابی در بازار وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: قیمت شکر بسته‌بندی هر کیلوگرم ۳۴ هزار تومان، شکر فله درب کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و فله مصرف کننده نیز ۲۸ هزارتومان است.

اتخاذ سیاست های حمایتی راهی برای رسیدن به خودکفایی

سیدجعفر حسینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: همه ساله در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورزی، نارضایتی کشاورزان را اعلام می کنیم، اما متاسفانه مسئولان توجهی ندارند.

به گفته او، نبود حمایت های لازم از کشاورزان منجر به ناکامی خوداتکایی شکر  شد و بنابر پیش بینی های قبلی مجدد با بحران افزایش قیمت شکر روبرو شده ایم.

حسینی ادامه داد: زمانیکه کشاورزان از نرخ گذاری چغندر قند رضایت نداشته باشند، در نهایت سطح زیرکشت محصول و میانگین عملکرد در واحد سطح کاهش می یابد که این امر منجر به برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا می شود.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: علی رغم آنکه پتانسیل خودکفایی محصولات استراتژیک همچون شکر و گندم در کشور وجود دارد، اما اتخاذ سیاست های نادرست منجر به کاهش تولید می شود.

دنیا بعد از جریان کرونا و جنگ روسیه و اوکراین بیشتر بدنبال خودکفایی در تامین موادغذایی و محدودیت صادرات محصولات استراتژیک است که این امر مهم باید در کشور ماهم مورد توجه قرار گیرد.

بازار شکر تا پایان شهریور به تعادل می رسد

غلامحسین بهمنی دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: با برداشت و عرضه چغندر تولید داخل پیش بینی می شود که از اواخر شهریور، بازار به تعادل برسد.

او قیمت هرکیلو شکر در بازار آزاد را ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان اعلام کرد و افزود: کمبود عرضه شکر در بازار داخل عامل اصلی التهاب قیمت در بازار است.

بهمنی درباره آخرین وضعیت واردات شکر گفت: بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۴۴۰ هزارتن شکر در داخل تولید شد که تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن وارد شده است.

دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر قیمت هرتن شکر خارجی تحویل بنادر ایران را ۵۰۰ تا ۵۸۰ دلار اعلام کرد و گفت: همه ساله در بهمن و اسفند برای واردات شکر باید برنامه ریزی شود تا در تامین شکر برای پیک مصرف در فصل تابستان مشکلی نداشته باشیم.

با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و اهمیت خودکفایی محصولات استراتژیک، مسئولان با اتخاذ سیاست های حمایتی با جای پرداخت یارانه به کشاورز خارجی باید جلوی واردات را بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا