کد خبر: 28030032924
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

رشد آرام قیمت‌ ارز در روزهای پایانی خرداد

در هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات وین، سقف‌های قیمتی شکل گرفته در بازار شکسته شد و دلار و یورو در مسیر صعود قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، روند نوسانات قیمت بازار ارز در هفته منتهی به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسیری صعودی به خود گرفت.

این مسئله در حالی رخ داد که بازار ارز در روز ابتدایی هفته‌ گذشته، شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها بود به نحوی که کف کانال قیمتی ایجاد شده برای دلار شکسته شد و امیدها را برای کاهشی شدن قیمت ارز تقویت کرد. قیمت دلار طی دو هفته پیشین در محدوده ۲۳هزار و ۸۰۰تومان و ۲۴هزار و ۲۰۰تومان در نوسان بود و به همین دلیل تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کردند با شکسته شدن مقاومت کف یا سقف این کانال قیمتی، می‌توان به ترتیب روند نزولی یا صعودی را برای آینده بازار انتظار داشت.

شکسته شدن کف قیمتی دلار

با این وجود شکسته شدن کف قیمتی دلار در روز اول هفته‌ گذشته که به اعتقاد برخی کارشناسان بیش از هر چیز تحت تاثیر خبر شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین از یکشنبه گذشته و امید به انجام توافق در این نشست رخ داده بود، از روز یکشنبه روندی معکوس پیدا کرد و برخلاف انتظارها بازار روندی صعودی به خود گرفت. روندی که تا پایان هفته‌ گذشته نیز تداوم یافت.

معامله گران بازار ارز معتقدند تحولات این بازار در ماه‌های اخیر، با وجود در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، بیش از هر چیز تحت تاثیر سرنوشت برجام تعیین می‌شود. همچنین به اعتقاد این افراد، به علت وجود تحریم‌های نفتی و بانکی، تقاضاهای بلندمدت در بازار ارز وجود ندارد و به همین دلیل اخبار سیاسی به سرعت در روند بازار تاثیرگذار است.

روند افزایشی بازار البته با مقاومت در مرز ۲۴هزار تومان برای دلار تا روز چهارشنبه گذشته متوقف ماند اما، از میانه این روز با شکسته شدن این حد مقاومتی، مجددا قیمت‌ها با سرعت درمسیر رشد قرار گرفتند و در ساعات پایانی معاملات روز پنج شنبه قیمت دلار به محدوده ۲۴هزار و ۴۰۰تومان رسید. این سیر افزایشی قیمت برای یورو نیز در بازار آزاد حاکم بود و در آخرین معاملات یورو در هفته‌ گذشته بهای آن در محدوده ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

توجه به نمودار تحولات نرخ ارز در هفته‌ گذشته همچنین نشان می‌دهد، با پیش رفتن بازار، فاصله قیمت ارز در بازار آزاد نسبت به قیمت ارز در صرافی‌های‌بانکی در حال افزایش است. امری که نشان‌دهنده تلاش بازارساز برای کنترل روند افزایش بازار است. از سوی دیگر نمودار قیمت ارز در سامانه نیما نیز سرانجام پس از هفته‌ها روندی صعودی به خود گرفت. در هفته‌ گذشته معاملات حواله دلار و یورو شاهد افزایش قمیت ۳۰۰ تا ۴۰۰تومانی بود.

کارشناسان اقتصادی شکسته شدن سقف قیمتی ۲۴هزار و ۲۰۰تومانی برای دلار طی دو روز پایانی هفته‌ گذشته را به صورت عمده به دو عامل ناامیدی معامله‌گران بر حصول توافق هسته‌ای تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین تقویت شایعات نوسان‌گیران بازار در خصوص افزایش قیمت ارز در روزهای آتی نسبت می‌دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا