کد خبر: 260402132996
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

رشد بهره وری از منفی ۰.۶ درصد به مثبت ۳.۶ درصد رسید

رییس سازمان ملی بهره‌وری گفت: رشد بهره‌وری در دولت دوازدهم منفی ۰.۶ درصد بود که این شاخص در دولت سیزدهم به ۳.۶ درصد رسیده است.

  به گزارش ایبِنا، میر سامان پیشوایی اظهار داشت: در برنامه هفتم، رشد اقتصادی هشت درصد را مورد هدف قرار دادیم؛ یعنی در پنج سال آتی مهم‌ترین هدف کشور ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی از محل بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ عملکرد ضعیفی در حوزه بهره‌وری داشتیم، افزود: رشد بهره‌وری از سال ۹۰ تا ۹۹ در مسیر تنزلی و سراشیبی قرار داشت، اما در سه سال گذشته بهبود یافته است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری گفت: رشد اقتصادی در سال گذشته به چهار درصد رسید که ۳.۱ درصد آن از محل بهره‌وری و مابقی از محل نیروی کار و موجودی سرمایه بود و به عبارتی ۷۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری رخ داده است.

پیشوایی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ شاخص بهره‌وری در کل بالاترین مقدار را در ۱۰ سال اخیر داشت.

وی ادامه داد: متوسط رشد بهره‌وری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برابر ۳.۶ درصد بوده در حالی که این شاخص در ۵۰ سال گذشته ۰.۲ درصد و در دولت دوازدهم منفی ۰.۶ درصد بود.

رییس سازمان ملی بهره‌وری بیان کرد: برای جبران عقب‌ماندگی بهره‌وری در دهه ۹۰ باید خود را با کشور‌های موفق مقایسه کنیم، برای مثال کشوری در شرق آسیا نزدیک به ۱۹ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری داشته است؛ بنابراین برای جبران این عقب‌ماندگی راه طولانی در پیش داریم.

پیشوایی تاکید کرد: اگر رشد ۳ درصدی بهره‌وری را در دو تا سه سال آینده داشته باشیم می‌توانیم اثر آن را در سفره مردم ببینیم.

وی گفت: در دنیا در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار برای ارتقای بهره‌وری در حوزه انرژی انجام شده است، در حالی که در بودجه سال ۱۴۰۰ در کل ۳۰ هزار میلیارد تومان در ارتقای بهره‌وری انرژی مصوب شده بود؛ البته باید توجه داشت که پتانسیل لازم در این حوزه در داخل کشور وجود دارد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری اظهار داشت: در دنیا ۵۸ درصد از ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه شده برای ارتقای بهره‌وری جذب حوزه ساختمان شده است و بخش قابل توجهی نیز جذب حمل و نقل شده بود.

پیشوایی با بیان اینکه هدف از ایجاد جریان نوآور استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری است، تصریح کرد: دولت زورش نمی‌رسد و امید ما هم به شرکت‌های دانش بنیان است و دولت تنها کاری که می‌توان انجام دهد این است که بستر لازم را فراهم کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا