کد خبر: 080802141825
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

رشد تجارت خارجی در ۷ ماهه ۱۴۰۲ | چرا روند وزن و ارزش صادرات معکوس شد؟

آمارهای گمرک ایران از افزایش ۶.۲ درصدی ارزش تجارت خارجی در ۷ ماه امسال حکایت دارد.

در این بازه زمانی با وجود رشد ۲۹.۳ درصدی وزن کالاهای صادراتی، ارزش صادرات با افت حدود یک درصدی مواجه بوده؛ در حالی که در حوزه واردات ارزش دو برابر وزن رشد کرده است.

تجارت خارجی

به گزارش همشهری، تجارت خارجی ایران در ۷ ماهه ۱۴۰۲ به رکورد ۶۴.۳ میلیارد دلاری رسیده و انتظار می‌رود با همین روند، تا پایان سال به حوالی ۱۱۰ میلیارد دلار برسد.

آمارهای ارائه شده از سوی محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک ایران، حاکی از این است که در ۷ ماهه امسال، ۱۰۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار توسط بازرگانان ایرانی دادوستد شده که این میزان ازنظر وزنی ۲۳.۷ درصد و ازنظر ارزش ۶.۲ درصد نسبت به ۷ ماهه پارسال افزایش نشان می‌دهد.

طبق اظهارات این مقام مسئول، در این بازه زمانی ۷۹.۵ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان ازنظر وزن ۲۹.۳ درصد بیشتر از ۷ ماهه سال قبل بوده اما ارزش آن به دلیل نوسان قیمت‌های جهانی، حدود ۱ درصد کمتر از سال قبل است.

همچنین در حوزه واردات، در ۷ ماهه امسال، ۲۰.۹ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۳۶ میلیارد دلار وارد کشور شده که ازنظر وزن ۶.۲ درصد و ازنظر ارزش ۱۲.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

بر اساس آمارها، صادرات کالاهای پتروشیمی کشور در ۷ ماهه امسال معادل ۳۱ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که این ارقام نسبت به ۷ ماهه پارسال ازنظر وزن ۲۶ درصد بیشتر بوده اما ازنظر ارزش ۱۲ درصد کمتر شده است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش صادرات کشور و منفی‌تر شدن تراز تجاری نیز همین مسئله باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا