کد خبر: 160801107464
اقتصادبورس

خیز بلند شاخص بورس برای فتح ارتفاع ۱.۴ میلیون واحد

شاخص کل بورس تهران امروز رشد ۴۵ هزار و ۴۷ واحدی ثبت کرد تا ضمن افزایش ۳.۳۵ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۵۰ واحد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس تهران امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه روند صعودی آغاز شده خود را با گامی بلند‌تر از روز آغازین این هفته ادامه داد.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای موفق شد با افزایش ۴۵ هزار واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۵۰ واحد برسد.

شاخص کل هم‌وزن بازار که وزن یکسانی به شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار می‌دهد نیز به شکل همسو با افزایش ۳.۴۹ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات در روز جاری با افزایش نسبت به روز های گذشته همراه بود و تا به لحظه تنظیم این گزارش به ۴ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان رسید.

همچنین در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تراز مثبت ۵۷۷ میلیاردی برای ورود پول حقیقی به بورس ثبت شد. ارزش دلاری بازار سرمایه به ۲۳۲ میلیارد دلار رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به نمادهای شپنا، شبندر، وبملت، فملی، شتران و فولاد اختصاص یافت. در سوی دیگر بازار نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، مارون و شستا نیز بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس

اتفاقی که معاملات سبز بازار امروز را می‌توان تحت تاثیر مثبت آن دید، جهش نرخ دلار نیما است.

امروز در سامانه نیما میانگین رقابت برای دلار نیما از مرز ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان عبور کرد. ارزش‌گذاری شرکت ها در بازار بورس بر اساس نرخ دلار نیما است.

همچنین عرضه دلار برای شرکت‌های صادرات‌محور در سامانه نیما انجام می‌شود. افزایش نرخ دلار نیما تاثیر مستقیم در افزایش ارزش شرکت‌های بورسی دارد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر افزایش نرخ دلار نیما ادامه یابد و گپ بین دو نرخ دلار نیما و دلار در بازار آزاد کاهش یابد شاهد ادامه‌دار بودن رشد بازار سرمایه خواهیم بود.

با افزایش قیمت دلار بازار آزاد سهامداران نسبت به بازار امیدوار می‌شوند و در برخی از موارد هیجانی و برای مثبت شدن بورس معامله می‌کنند.

چرا که عقیده دارند با افزایش دلار نیمایی، قیمت دلار در بازار آزاد نیز افزایش خواهد یافت.

با وجود این مسائله برخی از تحلیلگران با اشاره به P/E و نمودارهای بازار می‌گویند پس از رسیدن شاخص به کف یک میلیون و ۲۰۰  هزار واحدی و کمترین P/E ممکن به نظر می‌رسد که نظر آماری شاخص آماده صعود خوبی باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا