کد خبر: 270603173238
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنفولاد مبارکه مسیر خود را جدا می‌کند؛

رشد سوددهی فولاد در خاموشی مطلق

زینب غضنفری

قطعی برق در تابستان سال ۱۴۰۳ شدت بیشتری نسبت به سال‌های قبل داشت و در وهله اول، صنایع کشور به خصوص صنعت فولاد از این موضوع خسارت بسیاری دید. این موضوع سبب شد تا حجم تولید شرکت‌ها کاهش یابد و به دنبال آن، فروش نیز افت کرد و در عمل، عدم النفع سنگینی به شرکت‌ها بابت خاموشی خطوط تولید در نتیجه ناترازی انرژی وارد شد.

به گزارش عصر اقتصاد، بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده، محدودیت‌های شدید مصرف برق تولید فولاد میانی ایران را در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ حدود ۷۰۰ هزار تن به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار معادل ۵.۴ درصد کاهش داد. این موضوع، توازن در زنجیره را نیز بهم زده و با افت ۲ درصدی تولید گندله، تولیدکنندگان آهن اسفنجی با چالش تامین خوراک مواجه شده‌اند.

در این میان هستند شرکت‌هایی که از دوره‌های قبل به دنبال راهکار برای حل چالش کمبود انرژی رفتند و پیش از آن که به این حد جدی و ناترازی انرژی شدید شود، به سمت خود تامینی حرکت کردند و یکی از این شرکت‌ها، فولاد مبارکه اصفهان است.

بزرگترین فولادساز کشور و خاورمیانه، از مدت‌ها قبل اقدام به احداث و راه اندازی نیروگاه کرد و اکنون بخشی از برق مصرفی را از نیروگاه خود تامین می‌کند. بر اساس آمارها، در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری ۸۷۲ هزار مگاوات ساعت برق از نیروگاه در اختیار شرکت به خطوط تولید وارد شده که معادل حدود ۲۰ درصد کل برق مصرفی است و بدین ترتیب از وابستگی ۱۰۰ درصدی خود به شبکه برق مرکزی کشور کاست.

از سوی دیگر، نرخ برق خود تامین شرکت فولاد مبارکه کمتر از نرخ برق خریداری شده است و از این حیث نیز در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

به همین جهت است که در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر خلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر شاهد افت تولید و فروش در مدت اخیر نیستیم.

میزان فروش داخلی مرداد ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن با افزایش ۲۰ هزار تنی به ۶۵۰ هزار تن رسید و ۱۰۰ هزار تن محصول تحویل مشتریان خارجی شد که در تیر ماه ۶۷ هزار تن بود.

در مدت ۵ ماهه منتهی به مرداد سال ۱۴۰۳ این شرکت بالغ بر ۳ میلیون و ۸۱۵ هزار تن انواع محصولات اعم از پوشش‌دار، سرد و گرم و تختال تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش ۳۱ هزار تنی را نشان می‌دهد.

بررسی وضعیت فروش محصولات حاکی از آن است که در مدت یاد شده بیش از ۳ میلیون و ۴۶۶ هزار تن در بازارهای داخلی به فروش رسیده؛ در حالی که در همین مدت از سال قبل ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار تن فروش داخلی صورت گرفته بود.

با صادرات ۲۷۶ هزار تنی، جمع کل فروش مقداری به ۳ میلیون ۷۴۲ هزار تن رسید و از این محل، درآمدی نزدیک به ۱۲۱۷ هزار میلیارد ریال عاید شرکت فولاد مبارکه اصفهان شد. میزان درآمدزایی شرکت در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در مقایسه با همین مدت از سال ۱۴۰۲ رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

آمارها و روندها حاکی از آن است که تولید و فروش شرکت مطابق با برآوردها و پیش بینی‌ها پیش می‌رود و با توجه به میزان محقق شده در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، انتظار می‌رود روند آرام صعودی تولید و فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه یابد؛ هر چند که با بهبود نرخ‌های فروش و البته حجم مطلوب تولید و فروش، درآمدزایی شرکت افزایش یافته و قطعا صندوق‌های شرکت بیش از سال گذشته پر خواهد شد.

لازم به ذکر است که بزرگترین فولادساز خاورمیانه در ۳ ماهه نخست سال موفق به شناسایی ۲۶۷ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال سود خالص شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد و ادامه این روند، امیدها برای رشد سودآوری در سال جاری را نیز بالا برده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا