کد خبر: 03070047647
بازارصنعت و معدن

رشد مثبت تولید صنعتی متوقف شد/ وضعیت فروش خودروسازان

بررسی‌ها بیانگر این است که برای دومین بار متوالی رشد تولید صنعتی تحت تاثیر محدودیت‌های تامین برق صنایع فولاد و سیمان قرار گرفته است و موجودی انبار خودروسازان نیز حاکی از کاهش ۹.۴ درصدی موجودی این صنعت دارد که به معنای تداوم پیشی گرفتن فروش خودروسازان نسبت به تولید آن‌هاست.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده پولی و بانکی کشور در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که رشد مثبت شاخص تولید صنعتی در مردادماه بعد از ۱۴ ماه متوقف شد و رشد شاخص در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به محدوده صفر درصد رسید.

نگاهی به رشد این شاخص در سه ماه اخیر نشان از روند نزولی رشد شاخص تولید صنعتی در ماه‌های اخیر دارد و برای دومین ماه متوالی رشد بخش صنعت تحت تاثیر محدودیت‌های تامین برق صنایع فولاد و سیمان قرار گرفت و رشد شاخص تولید صنایع فلزات اساسی و کانی‌های غیر فلزی تحت تاثیر این محدودیت‌ها در مرداد ماه نسبت به مدت مشابه به ترتیب به ۸٫۶ – و ۴٫۲ – درصد رسید.

علاوه براین، شاخص موجودی انبار در بخش صنعت در مرداد ماه افزایش موجودی انبار در این ماه را نشان می‌دهد که افزایش موجودی انبار بخش صنعت در سه ماه اخیر به همراه روند کاهشی رشد تولید می‌تواند نشانه‌هایی از کاهش بیشتر رشد تولید در ماه‌های آتی باشد.

اوضاع سودآوری شرکت‌های صنعتی

بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌های صنعتی نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های زیان ده در صنایع تولیدکننده محصولات ضروری یعنی صنایع غذایی و صنایع دارویی که درگیر قیمت گذاری‌های دستوری هستند، افزایش داشته و رشد سود اسمی شرکت‌های این دو صنعت در سه ماهه اول ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه به ترتیب ۱۶ – و ۲۲ درصد بوده است.

از سوی دیگر، سود اسمی شرکت‌ها در صنایع صادراتی مانند محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در سه ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده است.

طبق این گزارش، در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری تغییر در موجودی انبار شرکت‌های صنعتی تحت تاثیر تغییر قابل توجه استراتژی فروش شرکت‌های خودروساز قرار گرفت و شاخص کل موجودی انبار صنعت کاهش در موجودی انبار را نشان داد اما در سه ماهه اخیر از خرداد تا مرداد، موجودی انبار در بخش صنعت به طور متوسط افزایش را نشان می‌دهد.

رشد منفی فروش کل صنعت در مردادماه

به عبارت دیگر رشد فروش در ماه‌های اخیر کمتر از رشد تولید بوده است و حتی در مرداد ماه رشد فروش کل صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی نیز بوده است.

جزئیات تغییرات موجودی انبار محصولات شرکت‌های صنعتی نشان می‌دهد، صنعت محصولات شیمیایی که در ماه‌های اخیر همواره کاهش در موجودی انبار را تجربه کرده بود در تیر ومردادماه با افزایش در موجودی انبار مواجه شده است.

با توجه به رشد نزدیک صفر این صنعت در تیر و مردادماه می‌توان گفت که فروش شرکت‌های این صنعت در دو ماه اخیر نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است که می‌تواند به رشد منفی تولید این صنعت در ماه‌های آتی منجر شود.

وضعیت موجودی انبار خودروسازان

یکی از صنایعی که در دوره‌های اخیر بیشترین تغییر را در موجودی انبار دارد صنعت خودروسازی است. این صنعت  از مرداد ماه ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۳۹۹ به طور متوسط در هر ماه ۱۲٫۸ درصد به موجودی انبار خود اضافه کرد اما در اردیبهشت ماه سال جاری رشد فروش حدود ۲۷ درصد بیشتر از تولید بوده است که به معنی کاهش موجودی انبار انباشته شده در ماه‌های قبلی است.

در تیر ماه نیز رشد فروش این صنعت حدود ۱۵٫۱ درصد بیشتر از رشد تولید این صنعت بوده که نشان دهنده کاهش در موجودی انبار این صنعت شده است و در ادامه این روند، مردادماه نیز موجودی انبار این صنعت ۹٫۴ درصد کاهش یافت.

در صنعت فلزات اساسی کاهش تولید در مردادماه با کاهش موجودی انبار در این ماه همراه بوده که محدودیت از سمت عرضه رشد تولید این صنعت را منفی کرده است و همانطور که در بخش قبل اشاره شد محدودیت در تامین برق در صنعت فولاد محدودیت بخش عرضه در این صنعت بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا