کد خبر: 1606984050
انرژی

رشد چشمگیر صنعت پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰

عصراقتصاد: صنعت پتروشیمی به عنوان مهم ترین صنعت پایین دستی نفت و گاز در سال های آتی به دلیل وجود منابع جدید برای تولید انرژی رشد چشمگیری خواهد داشت. علاوه بر این نیاز روز افزون بشر به کالاهای پتروشیمیایی موجب شده است که سرمایه گذاری در این حوزه روز به روز بیشتر شود.

از این رو پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۳۲۰ واحد پتروشیمی جدید به بهره برداری برسد که بیشتر این طرح ها در آسیا متمرکز شده اند؛ به طوری که نیمی از افزایش ظرفیت جهانی محصولات پتروشیمی، در کشورهای آسیایی خواهد بود.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه گلوبال دیتا، کشورهای چین، ایران، آمریکا و هند بیشترین افزایش ظرفیت را خواهند داشت. بررسی ها نشان می دهد هزینه سرمایه ای طرح های جدید پتروشیمی در کشورهای چین، ایران، آمریکا، روسیه، مصر، بلژیک و برزیل بالغ بر ۲۶۷ میلیارد دلار است.

موسسه گوبال دیتا یکی از شرکت های فعال در جمع آوری و تحلیل داده ها در سطح جهانی است. این موسسه اخیرا در گزارشی به صنعت پتروشیمی پرداخته و با توجه به داده های اعلامی از سوی کشورها آینده این صنعت را تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی کرده است.

براساس این گزارش و مطابق طرح های اعلامی از سوی کشورها، قرار است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۳۲۰ واحد پتروشیمی جدید به بهره برداری برسد که پیش بینی می شود در ۱۰ کشور پیشتاز این صنعت در این دوره زمانی، مجموعا ۱۰۴۱ واحد پتروشیمی جدید احداث شود که معادل ظرفیتی حدود ۴۶۰ میلیون تن در سال است.

بر اساس داده های گوبال دیتا، انتظار می رود کشورهای آسیایی تا ۱۰ سال دیگر عامل اصلی رشد صنعت پتروشیمی در جهان باشند.در همین راستا کشور چین قصد دارد با برنامه ریزی برای بهره برداری از ۳۰۵ واحد جدید پتروشیمی، بیش از ۱۵۰ میلیون تن در سال به ظرفیت خود اضافه کند. هزینه سرمایه ای این طرح ها در طول این دوره ۹۱.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. شرکت پتروشیمی هنگلی و شرکت پتروشیمی چین دو شرکت بزرگ چینی هستند که احداث بیشتر واحدهای جدید را برعهده دارند.

کارشناسان این موسسه معتقدند؛ کشورهای آسیایی در میان مدت با بیش ترین گسترش ظرفیت پتروشیمی روبرو خواهند شد که بخشی از آن به دلیل رشد اقتصادی کشورهای چین و هند و دیگر کشورهای آسیایی است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط گوبال دیتا، ایران تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۱۵۲ واحد جدید پتروشیمی را برنامه ریزی و اعلام کرده است که معادل ظرفیتی بالغ بر ۷۳ میلیون تن در سال خواهد بود. طبق ادعای این موسسه انتظار می رود این طرح ها هزینه ای بالغ بر ۵۱ میلیارد دلار داشته باشد. در این گزارش، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت پتروشیمی بدر شرق و شرکت سپهر مکران ایران به عنوان بزرگ ترین شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی ایران معرفی شده اند.

در این گزارش با اشاره به سهم ۲۰ درصدی منطقه غرب آسیا از افزایش ظرفیت جهانی صنعت پتروشیمی، سهم ایران از این ظرفیت را حدود ۶۷ درصد اعلام کرده است.

کشور آمریکا با برنامه ریزی برای بهره برداری از ۱۱۷ واحد پتروشیمی جدید قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۶ میلیون تن به ظرفیت سالیانه تولید محصولات پتروشیمیایی خود اضافه کند. هزینه سرمایه ای این طرح ها حدود ۶۱.۶ میلیارد دلار اعلام شده است. گروه Formosa Plastics ، متانول آی جی پی و شرکت NW Innovation Works سه شرکت آمریکایی هستند که در این بازه زمانی، بزرگترین پروژه های پتروشیمی این کشور را به بهره برداری خواهند رساند.

کشور روسیه نیز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴۱.۲ میلیون تن در سال به ظرفیت صنعت پتروشیمی خود اضافه کند که هزینه سرمایه ای این طرح ها حدود ۴۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است. شرکت هولدینگ SIBUR و شرکت Rosneft شرکت های روسی پیشتاز این صنعت در این بازه زمانی هستند.

در آفریقا، کشور مصر با برنامه ریزی برای افزایش بیش از ۱۰ میلیون تن به ظرفیت سالیانه محصولات پتروشیمی و ۱۲ میلیارد سرمایه گذاری و در اروپا، کشور بلژیک با برنامه ریزی برای افزایش ۲ میلیون تنی به ظرفیت محصولات پتروشیمی و ۱.۶ میلیارد سرمایه گذاری کشورهای پیشتاز صنعت پتروشیمی قاره آفریقا و اروپا تا سال ۲۰۳۰ به شمار می روند.

در آمریکای جنوبی نیز، برزیل قصد دارد در سال های آتی ۹.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا ظرفیتی معادل ۸.۷ میلیون تن در سال را به ظرفیت خود افزایش دهد.

در سطح جهان، شرکت صنایع پتروشیمی Hengli  چین، شرکت Rosneft روسیه و شرکت هولدینگ Zhejiang Rongsheng چین، سه شرکت برتر با بیشترین ظرفیت برنامه ریزی شده تا سال ۲۰۳۰ هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا