کد خبر: 16090059722
بازرگانی

رشد ۱۷ درصدی رابطه تجاری ایران و عراق در سال ۱۴۰۰

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: رابطه اقتصادی ایران با عراق ۱۷ درصد رشد داشته این در شرایطی است که امکانات توسعه‌ای ما با اقلیم، امکانات بالایی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: رابطه اقتصادی ایران با عراق ۱۷ درصد رشد داشته این در شرایطی است که امکانات توسعه ای ما با اقلیم، امکانات بالایی  است و مشکلاتی که از لحاظ بروکراسی وجود دارد در حال برطرف شدن است.

روابط ایران و عراق قابل سرمایه گذاری بلند مدت است.در دولت جدید عزمی جدی برای  توسعه روابط وجود دارد اما باید به کرکوک که قلب نفت است توجه ویژه ای کرد.

در ادامه این نشست کرباسی معاونت بین الملی اتاق ایران گفت: کشور عراق جز پنج کشور تجاری ایران است و معمولا در رتبه دوم قرار دارد. حجم مبادلات در حال حاضر ۷ تا ۸ میلیارد دلار است که پتانسیل افزایش دارد.

او گفت: عدم بهره مندی فعالان اقتصادی از سیستم بانکی، تعرفه های ناهمگون در مزرهای مشترک، بسته شدن مرزها بدون اطلاع قبلی و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله موانعی است که در این شرایط وجود دارد و رفع این موانع جز مطالبات اتاق است.

کرباسی گفت: با تشکیل پروژه مشترک بین ایران و عراق و ارائه آن به فعالان اقتصادی باعث گسترش ارتباطات می‌شود. امکان برقراری ارتباطات گردشگری در زمان پسا کرونا بین این دو کشور وجود دارد.

ظرفیت تجارت ایران و عراق تا ۲۰ میلیارد دلار است

شوشتری سر کنسول ایران در سلیمانیه گفت: رسیدن به تجارت با چشم انداز ۲۰ میلیارد دلاری برای دو طرف ایران و عراق وجود دارد و گلایه مسئولان کرکوک نسبت به میزان ارتباطات درست است؛ اما در حال حاضر با ایجاد ثبات نسبی شاهد بهبود بخشی از روابط هستیم.

کرکوک بین اربیل، سلیمانیه، نینوا و بغداد واقع شده که این امر بیانگر اهمیت کرکوک از نظر حمل و نقل و ایجاد مسیر ترانزیتی به سمت سوریه است.

شوشتری با اشاره به پتانسیل های کرکوک در صنعت، دام طیور، کشاورزی و در تجهیزات پزشکی گفت: از سبد صادراتی ما تجهیزات پزشکی سهم کمی دارد و در بحث تنوع بخشی می‌تواند در حوزه دارو اتفاقات خوبی بیفتد.

کرکوک باید فرصت های سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی ایران ایجاد کند و در اوایل دی ماه ایران و عراق نمایشگاه داخلی را در استان کرکوک خواهد داشت و ۱۰۰ شرکت در این حوزه حضور خواهند داشت.عراق پذیرای صنعت گران ایران است.

شوشتری گفت: عراق از لحاظ امنیتی شرایط خاصی دارد و نمی‌توان شرایط امنیتی عراق را برای یک یا دو ماه آینده پیش بینی کرد، اما عراق از سیطره داعش عبور کرده  و تدابیر امنیتی برای برپایی این نمایشگاه مشترک بین ایران و عراق وجود دارد.

شوشتری با اشاره به مشکلات بانکی گفت: عمدتا انتقالات پولی از طریق صرافی های سلیمانیه انجام می شود. اقلیم کردستان برای اتباع ایرانی به مدت ۳۰ روزه بدون ویزا اجازه عبور و حضور داده استف همه مسافران ایرانی از طریق هوایی می توانند وارد عراق شوند و به ویزا احتیاجی ندارند و با مصوبه اخیر اگر تبعه ایرانی وارد سلیمانیه و اربیل شود می تواند به کرکوک نیز سفر کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا