کد خبر: 300901113722
تولید و بازرگانیروزنامه

رشد ۱۷ درصدی صادرات صنعتی کشور

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در شش ماهه نخست امسال بخش صنعت کشور رشد ۴ و نه دهم درصدی را تجربه کرده است که ار سال ۹۷ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش بازار، سید رضا فاطمی امین، افزود: این در حالی است که رشد بخش صنعت در سال‌های ۹۷ و ۹۸ منفی، ۹۹ حدود ۹ دهم درصد و در سال ۱۴۰۰ سه درصد بوده است.

وی اضافه کرد: رشد تولید بنگاه‌های بورسی صنعتی و معدنی که نیمی از تولید کشور را در اختیار دارد آبان امسال ۶ و نیم درصد بوده و این پنجمین ماه متوالی است که رشد این شرکت‌ها بالای ۵ و هشت دهم درصد ثبت می‌شود.

یعنی تیر امسال رشد این شرکت‌ها ۵ و هشت دهم درصد، مرداد ۶ و دو دهم درصد، شهریور ۶ و هفت دهم درصد و مهر امسال ۷ درصد بوده که با احتساب رشد ۶ و نیم درصدی در آبان امسال، پنجمین ماه متوالی این رشد ثبت می‌شود.

فاطمی امین گفت: صادرات صنعتی کشور نیز در هشت ماه امسال، ۱۷ درصد رشد داشت در حالیکه تورم روند کاهشی دارد یعنی با آغاز روند کاهشی تورم در نیمه دوم سال گذشته، در اسفند ۱۴۰۰ تورم به یک و سه دهم درصد رسید.

اما در اردیبهشت و خرداد امسال به دلیل حذف ارز ترجیحی تورم به ۱۲ و سه دهم درصد رسید در حالیکه در ماه گذشته، تورم ماهانه ۲ و دهم درصد بوده است.

وزیر صمت افزود: شاید برای عده‌ای سوال باشد که با وجود کاهش روند تورم، چرا آثار آن در زندگی مردم دیده نمی‌شود؟ که باید گفت: پنجمین سال متوالی است که تورم سالانه بالای ۳۰ درصد داریم که با حذف ارز ترجیحی به تدریج در حال کاهش است.

وی ادامه داد: تنها راه نجارت اقتصاد کشور، تولید است و اگر بخواهیم توزیع ثروت و درآمد در کشور اصلاح شود راه حل آن تولید است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا