کد خبر: 091201122573
تولید و بازرگانیروزنامه

رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادراتی

در ۱۰ ماه امسال میزان صادرات کالاهای غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۲.۹۳ درصدی در وزن و ۱۷.۶۶ درصدی در ارزش داشته است.

به گزارش بازار، بررسی‌های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۱، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰۲ هزار و ۹۹۵ تن و به ارزش ۴۵.۳۱۹ میلیون دلار بوده است.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در ۱۰ ماه سال جاری، ۴۴۰ دلار بوده که در مقایسه با ۳۸۵ دلار به ازای هر تن طی ۱۰ ماهه سال گذشته، ۱۴.۳۱ درصد رشد داشته است. ۴۲ درصد ارزش صادرات گمرک، مربوط به محصولات پتروشیمی است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی ۷.۰۶ درصدی در وزن و افزایشی ۱۶.۸۶ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به ارقام ۳۰ هزار و ۸۶۳ تن و ۴۸.۴۸۵ میلیون دلار رسیده است. در این مدت، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی هزار و ۵۷۱ بوده که در مقایسه با هزار و ۲۴۹ دلار در هر تن در مدت ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۵.۷۴ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین گمرک جمهوری اسلامی ایران ۱۱ میلیون تن ترانزیت با رشد ۷.۴ درصدی نیز در همین مدت داشته است. گمرک جمهوری اسلامی ایران تا آخر بهمن ماه حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان وصولی حقوق ورودی کالا داشته است.

همچنین گمرک در این مدت حدود هزار میلیارد تومان درآمد از واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار داشته است.

واریز ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی به خزانه گمرک جمهوری اسلامی ایران با ۲۰ ردیف درآمدی، ۵۷ هزار میلیارد تومان درآمدهای گمرکی به خزانه واریز کرده است؛ معافیت و تخفیفات گمرک ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان بوده و ۷۷.۵ هزار میلیارد تومان نیز از مالیات بر ارزش افزوده وصول کرده است که رشد ۶۳۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته است.

همچنین جمع درآمدهای مالیاتی و گمرکی که گمرک به خزانه واریز کرده، ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. گمرک جمهوری اسلامی ایران رکورد تحقق درآمد گمرکات کشور در یک ماه را با تحقق درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی در بهمن امسال شکست.

چشم‌پوشی گمرک از درآمد ۲۵ هزار میلیارد تومانی در قانون بودجه ۱۴۰۱ حقوق عوارض گمرکی کالاهای اساسی از ۴ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد و برای مواد اولیه، دارو و قطعات نیز بر مبنای لایحه دولت این کاهش از مهر ماه اعمال شد و از این محل گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲۵ هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمد و در واقع چشم‌پوشی از درآمد برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده داشته است.

صادرات غیرنفتی به ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران  نیز در تشریح جزئیات آمار تجارت خارجی کشور، به میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی اشاره کرد و افزود: در ۱۱ ماهه سال جاری صادرات غیر نفتی کشور، بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش یک و ۱۶ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۲ و ۲۲ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.

رئیس کل گمرک ایران به میزان واردات کشور در این مدت اشاره کرد و گفت: واردات کشور در این مدت به میزان ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۸ و ۶۱ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۵ و ۲۸ صدم درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر با بیان اینکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶ دلار در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۴۳۹ دلار در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده است، تاکید کرد: این آمار نشانگر رشد ۱۳ و ۵۴ صدم درصدی است و این در حالیست که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۹۷ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۶۶ دلار در یازده ماهه سال گذشته، ۲۶ و ۱۴ صدم درصد رشد داشته است.

عمده ترین کالاهای صادراتی

رضوانی‌فر درباره وضع صادرات کالاهای پتروشیمی گفت: در این مدت ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالاهای پتروشیمی صورت گرفته است که از نظر وزنی ۴۰ و ۲۵ صدم درصد و از نظر ارزشی ۴۴ و ۴۹ صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین عمده ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۳ و ۹۷ صدم درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی

معاون وزیر اقتصاد در ادامه به تشریح جزئیات بزرگترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت پرداخت و افزود: چین با ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بزرگترین مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده است. به گفته وی این ۵ کشور در مجموع سهمی در حدود ۷۳ و ۴۵ صدم درصد از وزن و ۷۵ و ۷۹ صدم درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای عمده طرف معامله با ایران

رضوانی‌فر درباره کشورهای عمده طرف معامله با ایران، به جزئیات این بخش پرداخت و افزود: ۵ کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این ۵ کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۵ و ۱۸ صدم درصد و از نظر ارزشی ۷۵ و ۷۷ صدم درصد از کل واردات کشور را دارا بودند.

آخرین وضع واردات کالاهای اساسی

همچنین به گفته رئیس گمرک میزان واردات کل کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری رقمی بالغ بر ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که با اختصاص ۶۷ و ۱۳ درصد از وزن و ۳۳ و ۸ صدم درصد از ارزش کل واردات، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۶ و ۴۲ صدم درصدی در وزن و افزایش ۶ و ۳۳ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.

وی به عمده اقلام کالاهای اساسی وارد شده به کشور اشاره کرد و در تشریح این اقلام گفت: در این مدت اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته‌اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۶ و ۵۱ صدم درصد و از نظر ارزشی ۲۰ و ۶۷ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین به گفته رضوانی‌فر، انواع گوشی‌های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، معادل ۴ و ۸۵ صدم درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل گمرک ایران گزارشی از آخرین وضع ترانزیت خارجی ارائه داد و با بیان اینکه سیاست گمرک در جهت روان‌سازی، تسهیل‌گری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی است، بیان کرد: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۵ و ۲۲ صدم درصدی بالغ بر ۱۲ میلیون تن بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا