کد خبر: 10020180363
بازرگانیتولید و بازرگانی

رشد ۴۵۳ درصدی تجارت ایران با تاجیکستان

سخنگوی گمرک گفت: تجارت کشور در سال ۱۴۰۰ با تاجیکستان با عبور از ۱۳۱میلیون دلار، رشد ۴۵۳ درصدی داشته که این رشد در سه ماه پایانی سال جهش چشم گیری داشته است.

به گزارش ایلنا، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در خصوص تجارت کشور با تاجیکستان اظهار داشت : در سال ۱۴۰۰تجارت کشورمان با تاجیکستان، ۱۳۹هزار و ۲۴۹تن کالا به ارزش ۱۳۱میلیون و ۳۸هزار و ۵۸۴دلار بود که نسبت به سال ۱۳۹۹رشد ۴۸۹درصدی در وزن و ۴۵۳درصدی در ارزش داشته است.

وی افزود: در این مدت صادرات به تاجیکستان ۱۲۴هزار و ۷۳۷تن کالا به ارزش ۹۱میلیون و ۶۰۰هزار و ۹۲۹دلار بود که نسبت به سال ۹۹ رشد ۵۳۵درصدی در وزن و ۴۵۹درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی در خصوص واردات از تاجیکستان گفت: در سال گذشته ۱۴هزار و ۵۱۲تن کالا به ارزش ۳۹میلیون و ۴۳۷هزار و ۶۵۵دلار واردات کشورمان از تاجیکستان بوده که با رشد ۲۶۳درصدی در وزن و ۴۳۹درصدی در ارزش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: میزان تجارت کشورمان با تاجیکستان در سه ماه پایانی سال، شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که  ۴۷هزار و ۹۵۷تن کالا به ارزش ۳۷میلیون و ۶۵۶هزار و ۳۶۳ دلار، صادرات به تاجیکستان و هشت هزار و ۳۶۴تن کالا به ارزش ۲۴میلیون و ۴۲هزار و ۸۴۵ دلار واردات کالا از تاجیکستان در این سه ماه انجام شده است.

وی افزود:  میزان صادرات کشور به تاجیکستان  در زمستان، نسبت به سه ماه پایانی سال ۹۹ رشد ۱۰۴۹درصدی در وزن و ۹۵۳درصدی در ارزش را نشان می دهد و واردات سه ماه پایانی سال از تاجیکستان نیز با رشد  ۶۴۹درصدی در وزن و ۱۰۴۶درصدی در ارزش به همراه بوده است.

لطیفی در خصوص کالاهای تبادل شده بین دو کشور گفت:عمده واردات از تاجیکستان پنبه حلاجی شده بوده و پیله کرم ابریشم، صفحات نازک ورقی، مصنوعات پلاستیکی و اشیای رو میزی هم از این کشور وارد شده است و صادرات کشورمان به تاجیکستان نیز  انواع محصولات کشاورزی، غذایی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، مواد معدنی، انواع دارو و واکسن، مواد شیمیایی، شوینده ها، انواع میله  و ورق های فلزی، پوشاک، کفش، لاستیک، پارچه و نخ، ظروف شیشه ای، لوازم الکترونیکی، انواع مبل و وسایل بازی کودکان بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا