کد خبر: 28100065758
اقتصاد

رشد ۵۲ درصدی صادرات ایران به کشورهای اکو

سخنگوی گمرک گفت: تجارت ایران با ۹ کشور عضو اکو در ۹ ماهه امسال از ۲۳میلیون تن کالا و ۱۱میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار عبور کرد ونسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد در وزن و ۴۲درصد در ارزش رشد داشته است.

 به گزارش ایلنا، سید روح اله لطیفی ، سخنگوی گمرک اظهار داشت : از ابتدای سال تا اول دی ماه، ۲۳ میلیون و ۲۴۰هزار و ۳۸تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۷۵۴میلیون و ۱۴۷هزار و ۷۱۶دلار بین ایران و ۹کشور عضو سازمان “اکو” تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰درصد در وزن و ۴۲درصد در ارزش رشد داشته است.

وی افزود: سهم صادرات ایران به این کشورها در این مدت ۱۹میلیون و ۸۵۶هزار و ۵۳۱تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۶۴۰میلیون و ۴۸۸هزار و ۵۱۷دلار بود که  نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش ۴۱درصدی در وزن و ۵۲درصدی در ارزش  داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به کشورهای عضو” اکو” توضیح داد : ترکیه با خرید  چهار میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در بین اعضای “اکو” بود و پس از آن افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲میلیون دلار، پاکستان با ۹۱۱میلیون دلار،آذربایجان با ۳۸۸میلیون دلار،ازبکستان با ۳۱۰میلیون دلار، ترکمنستان با ۲۴۰میلیون دلار، قزاقستان با ۱۳۳میلیون دلار، قرقیزستان با ۶۲میلیون دلار و تاجیکستان با ۵۴میلیون دلار در رتبه های بعدی صادرات کالاهای ایرانی قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اعضای” اکو” گفت:در ۹ماه امسال، سه میلیون و ۳۸۳هزار و ۵۰۷تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۱۱۳میلیون و ۶۵۹هزار و ۱۹۹دلار از ۹کشور عضو اکو، وارد کشورمان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۲درصد در وزن کاهش  و ۲۷درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی افزود:  ترکیه با فروش سه میلیارد و ۶۹۷میلیون دلار، پاکستان با ۱۹۴میلیون دلار، ازبکستان با ۹۷میلیون دلار، قزاقستان با ۳۸میلیون دلار، آذربایجان با ۳۲میلیون دلار،ترکمنستان با ۲۵میلیون دلار، تاجیکستان با ۱۵میلیون دلار، افغانستان با ۱۳میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از دو میلیون دلار به ترتیب کشورهای طرف معامله با ایران در تامین نیازهای کشور در بین اعضای سازمان “اکو” بودند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا