کد خبر: 140802142348
اخبار شرکت هابانک و بیمه

رشد ۷۳ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی

میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در بخش تسهیلات خرد از جمله قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری و اشتغال در ۶ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۳ درصد رشد داشت.

به گزارش روابط عمومی کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور، بر اساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، مجموعاً ۲۴ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال تسهیلات مربوط به دو گروه شامل صاحبان کسب‌ وکار (حقوقی و حقیقی) در شش بخش کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات، متفرقه و همچنین گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) بوده است.

بنابراین گزارش سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور مجموعاً ۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال می باشد که این رقم معادل ۳۹.۵ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود.در مقابل سهم بانک های دولتی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی به میزان ۲۲.۸ درصد و بانک های خصوصی شده نیز ۳۷.۷ درصد سهم می باشد.

بر اساس این گزارش سهم بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در بخش پرداخت تسهیلات در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ درصد رشد داشته است. تسهیلات پرداختی مزبور طی این مدت مجموعاً ۷ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال بوده است.

در این بخش به‌ منظور وقوف بیشتر به ‌اندازه و کمیت حضور بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، سهم مانده تسهیلات بانک ها و موسسات اعتباری در پایان سال ۱۴۰۱ همچنین نقش آن در رشد اقتصادی کشور بدین شرح میباشد.

به گزارش مرکز آمار ایران تولید ناخالص داخلی (GDP) در پایان سال ۱۴۰۱ بر حسب فعالیت های اقتصادی به قیمتهای جاری، ۱۴۱.۲۲۷.۸۷۴ میلیارد ریال بوده است.

یکی از فعالیت های بانکها که می تواند نقش مهمی در افزایشGDP ، ایجاد فرصتهای شغلی جدید، رونق و توسعه اقتصاد کشور ایفا نماید، تسهیلات اعطایی بانک ها است.

لذا سهم تسهیلات اعطایی از کل مصارف بانک ها در تزریق منابع به بخش¬های اقتصادی از تولید ناخالص داخلی به شرح جدول زیر می باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا