کد خبر: 25100065294
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

رشد ۷/۲ درصدی اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰)

ترجمه: محمود نواب مطلق

ازسرگیری فعالیت‎های اقتصادی در آلمان به دلیل کمبود مواد اولیه صنعتی و محدویت‎های ناشی از کرونا با وقفه و کندی مواجه بوده است.

اقتصاد آلمان که از سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) به دلیل بحران کرونا درگیر رکود شده بود به تدریج فعال می‎شود. بر اساس اطلاعات «دِستاتیس» اداره فدرال آمار آلمان در روز جمعه ۱۴ژانویه (۲۴دی) تولید ناخالص ملی این کشور به عنوان اقتصاد اول منطقه یورو در سال۲۰۲۱(۱۴۰۰) صرفا ۷/۲ درصد رشد داشته است.

رشد اسمی در هر کشوری مهم است اما این میزان رشد هیچ جای خوشحالی ندارد زیرا هنوز افزایش رقم تولید ناخالص ملی نتواسته است عقبگرد از رقم ۶/۴ درصد در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) را جبران کند.

سطح تولید ملی در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) در حد ۲درصد کمتر ازسال ۲۰۱۹(۱۳۹۷) باقی ماند.  با یک مقایسه بین‎المللی میزان مشکلات مستمر چهارمین قدرت اقتصادی جهان به خوبی آشکار می‎شود. میزان افزایش تولید ناخالص ملی آلمان به وضوح از شرکای اروپایی خود کمتر است.

بر اساس پیش‎بینی‎های کمیسیون اروپا  که مورد استناد«دِستاتیس» اداره فدرال آمار آلمان نیز هست افزایش تولید ناخلص ملی در سایر کشورهای اروپا به نحوی آشکار مشهود است: در فرانسه مثبت ۵/۶، در ایتالیا مثبت۲/۶ و در اسپانیا مثبت۶/۴.

به طور قطع این سه کشور بسیار بیشتر از آلمان تحت تأثیر بحران کرونا از سال۲۰۲۰(۱۳۹۸) شاهد عقبگرد رشد اقتصادی خود بودند. با این حال رشد اقتصادی آلمان از متوسط رشد کشورهای منطقه یورو یعنی مثبت ۵درصد در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به نحو چشمگیری کمتر است. در مقایسه با ایالات متحده آمریکا که وضع فاجعه بارتر است.

رشد اقتصادی آمریکا در سال۲۰۲۰(اواخر۱۳۹۸و۱۳۹۹) باعقبگرد ضعیفی به منفی ۴/۳ رسید اما با از سرگیری فعالیت‎های اقتصادی در سال ۲۰۲۱(اواخر ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) به طور فزاینده‎ای به رشد اقتصادی ۸/۵ درصد دست یافت. علت اصلی  این امر اختلال موجود در زنجیره پشتیبانی و تدارکات  آلمان است. به ویژه آنکه این کشور بیشتر در معرض تجارت خارجی قراردارد و از اینرو در مقابل این اختلال آسیب‎پذیرتر می‎شود.

با وجود فهرست بلند بالای سفارشات این کشور به دلیل کمبود شدید مواد اولیه از عهده برآورده کردن تقاضاهای مشتریان بر نمی‎آید. این کمبودها بیشتر در زمینه تراشه‎های الکترونیکی و سایر ملحقات آنهاست که به نحو بی‎سابقه‎ای در آلمان مشهود است.

براساس محاسبات انستیتو اقتصادی «آی اِف اُ» شاخص کمبود در مقایسه با بحران اقصادی – مالی سال‎های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹(۱۳۸۶و ۱۳۸۷) که منجر با افزایش شدید قیمت‎ها شد به نحو چشمگیرتری بالاتر رفته است. بخش صنعت که بخش کلیدی اقتصاد آلمان است قطعا رشدی معادل مثبت۴/۴درصد در مقایسه با سال۲۰۲۰(۱۳۹۸) داشته است ولی این میزان کافی نیست.

بنابر تأکید«دِستاتیس» اداره فدرال آمار آلمان مشکلات حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی تنگناهایی برای تولیدات «ساخت آلمان» به وجود آورده‎اند. سایر بخش‎های اقتصادی از جمله ورزش، تفریحات و سرگرمی نیز به طور ویژه از بحران کرونا آسیب دیدند. محدودیت‎های اعمال شده برای مقابله با کرونا در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) بر میزان مصرف تأثیر آشکاری داشتند.

کشور آلمان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱( زمستان۱۳۹۹) تقریبا در قرنطینه کامل بود. مدارس و آرایشگاه‎ها تعطیل بودند و فعالیت‎های تجاری و اداری نیز در حد بسیار محدود انجام می‎شد. در بهار و تابستان فعالیت‎ها از نو آغاز شد اما با  ظهور موج جدید کرونا در پائیز مجددا متوقف شدند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا