کد خبر: 24040191450
اقتصادبانک و بیمهروزنامه

رشد ۱۸ هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق نظام بانکی در یک ماه

براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی فروردین ماه میزان معوقات نظام بانکی از مرز ۳۴۰ هزار میلیارد تومان عبور و در اردیبهشت ماه با رشدی نزدیک به ۱۸هزار میلیارد تومان به ۳۵۸.۴هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش روزنامه عصر اقتصاد، طی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ میزان مطالبات معوق نظام بانکی که سالهاست ذیل عنوان سایر در ترکیب انواع عقود تسهیلات توسط بانک مرکزی گزارش می شود، نشان می دهد که طی اردیبهشت ماه سال جاری میزان این معوقات با رشدی بیش از۱۷.۹هزار میلیارد تومانی و با سرعت رشدی معادل ۴.۸ درصد در مقایسه با اسفند سال ۱۴۰۰به رفمی حدود ۳۵۸.۴هزارمیلیارد تومان رسیده است.

این حجم از معوقات معادل ۱۰.۳ درصد از کل تسهیلات ارایه شده از سوی نظام بانکی در پایان اردیبهشت ماه است.

نکته قابل تامل آنکه بیش از ۶۵ درصد از این مطالبات معوق با رقمی بیش از۲۳۴هزارمیلیارد تومان مربوط به ترازنامه بانکها و موسسات مالی غیردولتی است.

اما نکته اینجاست که طی اردیبهشت میزان معوقات این گروه از بنگاه ۷.۱هزار میلیارد تومان رشد کرده است در حالی که میزان معوقات ثبت شده برای بانک های تخصصی و تجاری زیر مجموعه دولت رشدی معادل ۱۰.۸ هزار میلیارد توان را نشان میدهند که می تواند به معنی کاهش سرعت وصول مطالبات در بانک های دولتی باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا