کد خبر: 140801107315
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

رشد ۵۰ درصدی اظهارنامه های مالیاتی استان مرکزی

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در کشور ۵۲ درصد رشد اظهارنامه اتفاق افتاده است، اظهار کرد که در استان مرکزی نیز تعداد اظهارنامه اشخاص حقیقی ۵۰ درصد رشد داشته است.

داوود منظور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که نظام مالیاتی ضمن اینکه باید درآمدهای دولت را تامین کند، قطعا باید بر اساس اصل عدالت عمل کند و نباید هیچگونه اجحافی در حق مودیان صورت گیرد، لذا رویکرد مراجع مختلف دادرسی که در نظام مالیاتی در آیین دادرسی مالیاتی پیش بینی شده است که به تحقق عدالت کمک کنند. هیچ مالیاتی نباید وصول شود، الا به موجب قانون، لذا تلاش ما بر این است که از برخوردهای سلیقه ای به ویژه با مودیان اجتناب شود.

او افزود: گاها دلخوری هایی در مباحث مالیاتی وجود دارد که باعث نگرانی هایی در مدیریت سازمان می شود لذا تصمیم بر برگزاری این نشست های رو در رو گرفته شد که استان مرکزی سومین استانی است که به آن سفر داشته ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مالیات باید از همه مودیان اخذ شود تصریح کرد: متاسفانه این ذهنیت در برخی فعالان اقتصادی وجود دارد که فعالان وابسته به حاکمیت به ویژه مجموعه های اقتصادی ذیل نظر دفتر مقام معظم رهبری مالیات نمی دهند اما نادرست است و تمام این فعالان دارای پرونده مالیاتی بوده و مالیات خود را مانند سایر بخش های اقتصادی پرداخت می کنند، اگر در قانون معافیت ذکر شده باشد اجرا خواهد شد اما در این خصوص معافیتی در قانون برای مودی خاص وجود ندارد.

منظور اضافه کرد: حدود ۴۰ معافیت در قانون مالیات های مستقیم برای بخش های مختلف پیش بینی شده است، آستان قدس رضوی مالیات را به صورت جمعی-خرجی پرداخت می کند به طوریکه مالیات پرداختی به سازمان برای امور عام المنفعه استرداد می شود.

او با بیان اینکه جزئیات مربوط به شرکت های ذیل نهادها بررسی و شناسایی شده ادامه داد: نظام مالیاتی نسبت به هیج دستگاهی معافیت نمی دهد الا اینکه قانون لحاظ کرده باشد که قانون تاکنون تعریفی برای معافیت به صورت خاص نداشته است.

رئیس امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی باید بیش از هرچیز بر فرارهای مالیاتی تمرکز داشته باشد، بیان کرد: در سال گذشته ۲.۲ میلیون مودی جدید مالیاتی شناسایی و ۱.۵ میلیون اظهار نامه جدید دریافت شده است. مالیات باید بر اساس درآمد، مشمول مالیات باشد. این درآمد در سال‌های گذشته قابل شناسایی نبود اما امسال با توجه به اطلاعاتی که دریافت می شود، شناسایی شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا