کد خبر: 15060045160
آسیب اجتماعیآموزشجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

رشد ۶ برابری گردش اطلاعات غلط در فیس‌بوک  

محققان دانشگاه نیویورک، با وجود اینکه سایت فیس‌بوک تحقیقات آن‌ها را محدود کرده است و دسترسی به اطلاعات را برای آنها تا حد زیادی کاهش داده است، داده‌های جدید کوبنده‌ای در مورد انتشار اطلاعات غلط در فیس‌بوک کشف کردند.

این مطالعه نشان داد که از آگوست ۲۰۲۰ (۱۱مرداد ۱۳۹۹) تا ژانویه ۲۰۲۱ (۱۱دی ۱۳۹۹) اطلاعات غلط شش برابر بیشتر از پست‌های حاوی اخبار واقعی در فیس بوک کلیک شده است.

اطلاعات غلط همچنین بیشتر پست‌های هواداران راست افراطی ( ۶۸ درصد ) را در مقایسه با پست‌های چپ افراطی (۳۶ درصد) به خود اختصاص داده است.

ماه گذشته فیس‌بوک حساب‌های شخصی محققان و دسترسی به سایت را برای آنها مسدود کرد. این شرکت اعلام کرد تصمیمش برای تغییر شکل دسترسی محققان، مربوط به یک مطالعه جداگانه در مورد آگهی‌های سیاسی است. این تغییر شکل شامل استفاده از یک افزونه مرورگر است که به کاربران اجازه می‌دهد آگهی‌هایی را که در فیس‌بوک مشاهده کرده‌اند، به صورت ناشناس با محققان به اشتراک بگذارند.

مایک کلارک، مدیر مدیریت محصول فیس‌بوک، در بیانیه‌ای گفت:‌ «پروژه رصد تبلیغات دانشگاه نیویورک، آگهی‌های تبلیغاتی سیاسی را با استفاده از ابزارهای ناشناخته برای نقض شرایط خدمات ما مورد مطالعه قرار داد. ما این اقدامات را برای جلوگیری از آزردن غیرمجاز و محافظت از حریم خصوصی افراد مطابق با برنامه حفظ حریم خصوصی خود تحت دستور FTC انجام دادیم.»

اما لورا ادلسون، محقق ارشد پروژه امنیت سایبری برای دموکراسی در دانشگاه نیویورگ گفت: «تفاوت محسوسی ایجاد نشده است، افزونه مرورگر هنوز قابل دانلود است. درحالی که محدودیت دسترسی آنها به فیس‌بوک مانع تحقیقات این گروه در زمینه تبلیغات سیاسی و اطلاعات غلط شده است.»

ادلسون روز یکشنبه به «منابع قابل اعتماد» گفت: «ما حتی اگر می خواستیم هم نمی توانستیم این مطالعه را اکنون دوباره تکرار کنیم.»

فیس‌بوک ۵میلیارد دلار جریمه طی یک توافق با کمیسیون تجارت فدرال به منظور حفظ حریم خصوصی و اشتراک‌گذاری داده‌ها در سال ۲۰۱۹ پرداخت.

این شرکت برای اظهار نظر در این مورد تا روز یکشنبه هیچ پاسخی نداده است.

علاوه بر این، هزاران پست مربوط به حمله به کاپیتول ایالت متحده (مقر کنگره آمریکا) در ۶ ژانویه ناپدید شده است. ادلسون گفت که تیم او این اشکال را به فیس‌بوک گزارش کرده است، اما به نظر نمی رسد که این سایت از نبود پست‌ها مطلع باشد.

ادلسون می‌گوید: «چندین سری این اتفاق تکرار شد تا آنها مجبور شوند دامنه کامل این موضوع را بشناسند. صادقانه بگویم، من نگران هستم که آنها ندانند که در سیستم خودشان چه می‌گذرد.»

فیس‌بوک اعلام کرد که اشکال برطرف شده است.

انتشار اطلاعات نادرست در فیس‌بوک جنبه دروغ حزبی دارد؛ بدین معنا که این پلتفرم به دروغ هایی که از یک سو یا از طرف دیگر وارد می‌شود، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

ادلسون گفت، فضای رسانه‌ای راست افراطی و چپ  افراطی «اساساً متفاوت» است. ۴۰ درصد منابع رسانه‌ای راست افراطی به طور فعال اطلاعات غلط را منتشر می‌کنند. در دیگر گوشه‌های فضاهای رسانه‌ای و سایر گروه‌های حزبی، این عدد از ۱۰ درصد فراتر نمی‌رود.

فیسبوک در بیانیه‌ای گفت: «این گزارش نحوه برخورد افراد با محتوای صفحات  را نشان می دهد، صفحات نشان‌دهنده بخش کمی از تمام محتوای فیس‌بوک است.»

منبع: سی ان ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا