کد خبر: 25040191634
اقتصاد کلانبازرگانیحقوقی و قضایی

رصد فراگیر و هم‌افزا، شرط موفقیت در مبارزه با قاچاق کالا خواهد بود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، معتقد است: کشورهای توسعه‌یافته به طور معمول با بهره گیری از سامانه‌های هوشمند تمام روند تولید، واردات و عرضه محصول به بازارهای داخلی و صادراتی خود را رصد می کنند تا هم از واردات غیرقانونی انواع کالا به کشورهای خود پیشگیری و هم محصولات مازاد بر نیاز را به دیگر بازارها صادر کنند به طوری که همین امر سبب موفقیت آنها در حوزه تجارت خارجی شده پس ایران نیز باید با بهره گیری از تجارب آنها، با این معضل اساسی برخورد کند.

به گزارش اگزیم نیوز، فرزاد کیاست، یکی از مهمترین موضوعات کشور در بخش بازرگانی در سال های اخیر را افزایش انواع قاچاق کالا به کشور عنوان و تصریح کرد: از آنجا که به اعتقاد مسئولان بخش زیادی از قاچاق کالا، از مبادی قانونی کشور صورت می گیرد توجه به افزایش نظارت بر ورود و خروج انواع کالا و رهگیری تمام روند مربوطه ضروری است.

وی افزود: موضوع مبارزه با قاچاق تنها به بندرگاه و مبادی ورود و خروج یعنی گمرکات رسمی منتهی نمی‌شود بلکه می‌توان با سیاست‌گذاری دقیق، برنامه‌ریزی مناسب، نظارت همه جانبه و هماهنگی و هم‌افزایی بین‌دستگاهی میزان آن را تا حد چشمگیری کاهش داد. در این بین با بهره گیری از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی می‌توان مبارزه با این معضل را تقویت و تدابیر لازم را برای پیشگیری از افزایش این نوع جرم اتخاذ کرد.

کیاست با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا باید هوشمندانه و عملگرا صورت گیرد، ادامه داد: در حال حاضر کشورهای توسعه‌یافته با استفاده از سامانه‌های هوشمند و تصویب قوانین سختگیرانه با این معضل برای رصد کالا از تولید تا عرضه بهره گیری می کنند و ایران نیز باید براساس ماده ۱۳ قانون شناسه و کد رهگیری کالا با این نارسایی مقابله کند، هرچند عملیاتی کردن این ماده در سایه توجه دولت الکترونیک ضروری و واجب است.

وی از دولت و مجلس خواست با تصویب قوانین و مقررات مناسب زمینه برخورد شفاف با این معضل بزرگ که تاکنون خسارات زیادی به بخش های مختلف اقتصاد کشور وارد کرده را فراهم کند و مجری نیز در مواجهه با قاچاقچیان هیچ گونه مماشات و تعللی داشته باشد.

وی با بیان آنکه بخش زیادی از قاچاق و واردات غیرقانونی کالا مربوط به بخش های پوشاک، لوازم خانگی و لوازم آرایشی است، خواستار افزایش مقابله با واردات این نوع کالاها شد و تاکید کرد که در صورت افزایش مقابله با این معضل می توان تا میزان زیادی از حجم قاچاق کالا به کشور را کاهش داد.

وی در پایان تاکید کرد: اقداماتی همچون «کنترل جریان ریال و جلوگیری از معاملات مشکوک»، «شناسه دار کردن کالاهای قانونی و جلوگیری از عرضه کالاهای غیرقانونی در سطح خرده فروشی» و «اتصال سامانه‌های واردات، انبار داری، حمل و نقل، عمده فروشی و خرده فروشی محصولات به یکدیگر با هدف شناسایی سیستمی کالاهای قاچاق» از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش چشمگیر میزان ورود کالای قاچاق به کشور نقشی موثر داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا