کد خبر: 0610999651
اقتصاد کلان

رضائی: تحریم؛ تابلوی آسیب‌های اقتصادی کشور است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریم را به عنوان تابلوی آسیب‌های اقتصادی کشور دانست که یادآوری می‌کند اقتصاد ایران تک‌پایه و صرفاً بر ستون نفت استوار است.

به گزارش  خبرگزاری ایرنا، محسن رضایی در نشست خبری «چهارمین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی» خاطرنشان کرد: تحریم نشان می‌دهد آسیب‌های اقتصادی کجاست و تابلوی خوبی از آسیب‌های اقتصادی کشور را ترسیم می‌کند؛ به عنوان نمونه تحریم‌های اقتصادی نشان داد که اقتصاد ایران تک‌پایه و صرفاً بر ستون نفت استوار است. این موضوع حاکی از آن است که ساختار اقتصادی ایران نیاز به تحول دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام اضافه کرد: تحریم نشان داد که ریل‌گذاری اقتصاد ایران اشتباه است و نیاز به اصلاح دارد؛ به عبارت دیگر پایه‌گذاری اقتصاد ملی یک کشور به این است که اقتصاد روی اراده و نوآوری مردم متکی باشد چراکه اقتصاد دولتی، ناکارآمد است. به عبارت بهتر، مردم باید به طور جدی در اقتصاد ملی مشارکت کنند اما مردم بدون مسئولیت‌دادن و مسئولیت‌خواستن و البته اختیار داشتن نمی‌توانند مشارکت کنند.

عضو شورای سیاست‌گذاری کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی تأکید کرد: تحریم‌های اقتصادی نشان داد تجارت ایران عمدتاً به مقاصد معینی گره خورده و مبادی ورود و خروج نیز عمدتاً به مناطق جنوبی مرتبط است و یا اینکه در اقتصاد ایران رانت‌هایی وجود دارد که در اثر تحریم‌ها عیان شدند. در واقع تحریم‌های اقتصادی از آسیب‌های اقتصاد ملی رونمایی کرد؛ بنابراین یک تصویر درست و روشنی از آسیب‌های اقتصادی داریم که باید در اصلاحات اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی به ضرورت بهره‌وری از منابع و ظرفیت‌های بومی پرداخت و یادآور شد: معمولاً وقتی از بیکاری صحبت می‌شود، منظور بیکاری نیروی‌انسانی کشور است در حالیکه منابع طبیعی و مالی و موهبت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که آنها نیز بیکار و بلااستفاده‌اند و باید بکار گرفته شوند. این بیکاری گسترده نشان می‌دهد که حکمرانی در کشور بسیار کوچک‌تر از منابع است. در حقیقت بزرگی ملت به حکمرانان بزرگ وابسته است که بتوانند با ایجاد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بزرگی، همه منابع پولی و مالی و انسانی را به کار بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا