کد خبر: 051201121892
جهانروزنامه

ایالات در حال آزمایش جاده های ساخته شده از کیسه های پلاستیکی قدیمی و کارتریج های جوهر هستند

ترجمه : مرتضی ایراندوست

مقامات حمل و نقل در چندین ایالت درحال آزمایش این موضوع هستندکه آیا جاده‌های ساخته شده از کیسه‌های مواد غذایی، کارتن های آب میوه، کارتریج‌های جوهر چاپگر، یا دیگر پلاستیک های دور ریختنی می توانند باعث دوام بیشتر اسفالت، صرفه جویی در هزینه ها و کاهش میزان زباله هایی شوند که به محله ای دفن زباله برده می شوند.

برای مثال، در بخش‌هایی از یک جاده شلوغ و چهار بانده که از دانشگاه میسوری-کلمبیا می‌ گذرد،دپارتمان حمل‌ونقل میسوری با همکاری دانشگاه، یک برنامه آزمایشی اجرا می‌کند که برای آسفالت کردن جاده گلوله‌های بطری پلاستیکی بازیافتی را با مخلوط آسفالت ترکیب می‌کند. اد هاسینگر، مهندس ارشد آژانس گفت:

شما می توانید کارهای تئوری را در آزمایشگاه انجام دهید اما قدم بعدی اجرای آن در جاده واقعی با ترافیک واقعی است. بهترین سناریوی ما این است که آسفالت را مقاومتر و بادوامتر میکند و از شر زباله‌های که هیچکس نمیتواند با آن کاری انجام دهد خلاص میکند.

به گفته ملیسا ساویج ،مدیربرنامه سابق محیط زیست در انجمن مقامات بزرگراه و حمل و نقل آمریکا، حداقل شش ایالت در چند سال گذشته برنامه‌های آزمایشی را برای آزمایش جاده های پلاستیکی آغاز کرده اند.

ساویج که در اوایل سال جاری شریک شرکت مهندسی CDM Smith مستقر در بوستون شد، گفت: قوانین و برنامه‌های فدرال جدید بدلیل تعهد دولت به استفاده از مواد پایدار به این شتاب افزوده است.اما ایالتها به‌دقت نظارت میکنند تا اطمینان پیدا کنند که میکروپلاستیک‌های موجود در روسازی جدید به داخل آبراه‌ها نفوذ نمی‌کنند.

به گفته ویل آرنولد، سخنگوی دپارتمان حمل و نقل کالیفرنیا،این دپارتمان در ماه مه، یک مخلوط آسفالت حاوی ۱۰ درصد پلاستیک بازیافتی از کارتریج های جوهر چاپگر را روی شانه بزرگراه ۹۹ در Elk Grove، نزدیک ساکرامنتو آزمایش کرده است.

آرنولد در ایمیلی گفت: روسازی اسفالت پس از چند ماه بهتر از حد انتظار ظاهر شد و عملکرد بهتری از خود نشان داد، بنابراین در ماه آگوست، این اداره آزمایش را با استفاده از این ترکیب برای اسفالت کردن تمام خطوط در یک بخش ۵۰۰ فوتی بزرگراه گسترش داد.

آرنولد گفت: پس از آنکه هزاران کامیون سنگین در طول سه ماه در هوای گرم و سرد در جاده حرکت کردند، اسفالت های  پلاستیکی به خوبی عمل کرده اند و هیچ ترک و شیاری وجود ندارد.

در هاوایی، دپارتمان حمل و نقل ایالتی یک برنامه آزمایشی را در ماه اکتبر آغاز کرد که مخلوط آسفالت با پلیمر پلاستیک بازیافتی را در بخشی از جاده در حومه هونولولو آزمایش نمود.

به گفته مقامات، این آزمایش معادل ۱۹۵۰۰۰ بطری پلاستیکی را از محل دفن زباله خارج خواهد کرد. آزمایشگاه ملی انرژیهای تجدیدپذیر وزارت انرژی آمریکا تخمین می زند که ۴۴ میلیون تن زباله پلاستیکی در سال ۲۰۱۹ در محلهای دفن زباله ریخته شده است.

تنها حدود ۵ درصد از زباله های پلاستیکی در این کشور بازیافت شده اند و ۸۶ % در محلهای دفن زباله دفن شده اند و بقیه برای تولید برق سوزانده شده اند.

بسیاری از پروژه های آزمایشی از بیش از یک نوع مخلوط پلاستیک – آسفالت استفاده میکنند تا ببینند کدام یک بهتر عمل میکند. همچنین آنها از آسفالت سنتی برای اسفالت کردن بخش های دیگر جاده برای مقایسه استفاده می کنند.

به گفته ریچارد ویلیس، معاون مهندسی، تحقیقات و فناوری در انجمن ملی آسفالت، یک گروه تجاری که مقرآن درگرینبلت،مریلند است بیش از ۹۰ درصد جاده ها درایالات متحده با آسفالت مفروش شده‌اند.مخلوط آسفالت سنتی برای جاده ها معمولاً از ماسه، سنگ یا شن و یک محصول زائد از نفت تشکیل شده است.

ویلیس گفت این صنعت همچنین از مواد بازیافتی در مخلوط های خود مانند مواد بازیافتی، لاستیکها و قطعات پلاستیکی یا چوبی استفاده میکند.وی گفت: ما فکر می‌کنیم اگر همه این موارد با هم هماهنگ و نتیجه بخش باشد، فرصت خوبی است.

اما ما نمی‌خواهیم از پلاستیک فقط برای این کار را در جاده‌هایمان استفاده کنیم ما می‌خواهیم مطمئن شویم که منافع اقتصادی، عملکردی و پایداری واقعی وجود دارد.

مقامات حمل و نقل ایالتی هشدار میدهند که آنها باید تعیین کنند این مواد تا چه حد مقرون به صرفه هستند و آیا پایدار هستند، برای رانندگان ایمن هستند، و باعث ایجاد ترک، چاله یا شیار نمیشوند.آنها همچنین میخواهند ببینند که جاده های پلاستیکی چگونه در برابر یخ زدگی و گرمای سوزان مقاومت می کنند.

همچنین آنها می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که میکروپلاستیک‌های موجود در مخلوط باعث آسیب زیست محیطی نمی شوند. در کلمبیا، میسوری، هاسینجر گفت که محققان دانشگاه در حال نظارت بر گودال‌ها در امتداد جاده پلاستیکی هستند تا مطمئن شوند که مخلوط پلاستیکی تجزیه نمی‌شود و به داخل حوضه آب نمی‌رود.

هاسینجر گفت که سازمان او در ابتدا ۴.۸ میلیون دلار برای بازسازی جاده با آسفالت کنار گذاشته بود.تنها هزینه اضافه شده برای این پروژه که در سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شد، ۲۰۰۰۰۰ دلار اضافی از صندوق های تحقیقاتی اختصاصی بود.

برای این بود که پیمانکار برنامه خود را دوباره تنظیم کند و از مخلوط پلاستیک در بخش هایی به طول حدود سه مایل استفاده کند. اگر آزمایش کلمبیا موفقیت آمیز باشد و ثابت شود که این جاده بادوام، اقتصادی و از نظر زیست محیطی ایمن است، مقامات می خواهند از ترکیب پلاستیک در یک جاده بزرگتر که کامیون های زیادی از ان عبورمی کند، مانند یک بزرگراه استفاده کنند..

جانی هابوش، دانشمند ارشد تحقیقات در دپارتمان حمل و نقل ویرجینیا گفت: در ویرجینیا، مقامات حمل و نقل سه آزمایش را در شش بخش جاده ای در منطقه ریچموند بین تابستان ۲۰۲۱ و تابستان ۲۰۲۲ انجام داده اند.

و از اکتبر ۲۰۲۱، مقامات حمل و نقل پنسیلوانیا در حال آزمایش و نظارت بر یک پروژه آزمایشی در دو بخش ربع مایلی از جاده ای هستند که از پارک ایالتی ریدلی کریک در شهر دلور می گذرد.

دیو کاندو، شیمیدان محیط زیست دپارتمان حمل و نقل پنسیلوانیا، گفت که این ترکیب حاوی حدود ۲ درصد افزودنی پلاستیکی است که معادل حداقل ۱۵۰۰۰۰ کیسه پلاستیکی یکبار مصرف است.

او گفت که اگر مخلوط پلاستیک به خوبی کار کند، میتواند به ویژه در جاده های پرتردد با وسایل نقلیه سنگین زیاد که باعث شیار شدن بیشتر می شوند مفید باشد. کاندو گفت: «شیارشیار شدن یک مشکل واقعی و دردسر تعمیر و نگهداری است، و این جاده ها باید هر دو سال یکبار بازسازی شوند. اگر بتوانید این مدت را حتی چند سال دیگر هم تمدید کنید، صرفه جویی زیادی در هزینه ها و دردسرهای مردم در حوزه ساخت وساز میشود.

کاندو با اشاره به اینکه این اداره بر ۴۰۰۰۰ مایل جاده نظارت دارد، گفت: اگر صنعت اسفالت، سازندگان، پیمانکاران و گروه‌های تجاری ایده استفاده از مواد پلاستیکی را بپذیرند، روزی می‌تواند به بخشی عادی از آسفالت جاده‌ها تبدیل شود.

«بیشتر آنها با آسفالت پوشیده شده اند.او گفت که تعداد زیادی از انها سنگفرش هستند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن میتواند بیشتر هم شود.

Jenni Bergal—Stateline; FASTCOMPANY

اما ما نمی‌خواهیم پلاستیک را در جاده‌هایمان فقط برای این کار بگذاریم.

But we don’t want to put plastic on our roads just for the sake of it.

اما ما نمی‌خواهیم پلاستیک را در جاده‌های خود صرفاً برای انجام آن کار کنیم.

But we don’t want to put plastic on our roads just for the sake of it.

Can’t load full results

Try again

Retrying…

مخلوط آسفالت سنتی برای جاده ها معمولاً از ماسه، سنگ یا شن و یک محصول زائد از نفت تشکیل شده است.

Traditional asphalt mixes for roads are usually composed of sand, rock or gravel and a petroleum by-product.

مخلوط آسفالت سنتی برای جاده ها معمولاً از شن، سنگ یا شن و یک محصول زائد از نفت تشکیل شده است.

Traditional asphalt mixes for roads are usually composed of sand, gravel or gravel and a petroleum by-product.

Can’t load full results

Try again

Retrying…

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا