کد خبر: 21090060540
اقتصادبازرگانیروزنامهصفحه یک

رنگ باختن پالادیوم 

ترجمه: محمود نواب مطلق

لورانس ژیرارد خبرنگار اقتصادی روزنامه لوموند کمبود مواد اولیه و تأثیر آن بر قیمت محصولات را بررسی کرده است: تا بهار ۲۰۲۱(۱۴۰۰) فلزات مورد استفاده در جواهرسازی و صنعت خودرو بیشترین قیمت را به خود اختصاص دادند.

امروز بیشترین عامل در افزایش قیمت محصولات؛ کمبود شدید مواد اولیه مورد نیاز در ساخت آنهاست.

پالادیوم هنوز ماده اولیه مهم و مطرحی محسوب می‎شود. اما تا چه زمانی این وضع دوام خواهد داشت؟ در رقابت با سایر فلزات گرانبها پالادیوم افزایش قیمت چشمگیری نخواهد داشت.

طلا همچنان در رأس خواهد ماند. اگرچه در بازارهای سال جاری چندان درخششی از خود نشان نداده است. با حفظ تقریبی قیمت ماه ژانویه خود (دی ۱۳۹۹) قیمت آن حدود ۱۷۸۰ دلار(۱۵۷۷) یورو در هر اونس است.

اما در مقایسه باشتاب قیمت آن در تابستان ۲۰۲۰( ۱۳۹۹) به نحوی آشکار عقبگرد داشته است.

در آن زمان به همان اندازه که اشعه ‎های خورشید بر همگان می‎تابیدند این فلز گرانب ها در میان انگشتان سوداگران با درخششی فوق ‎العاده جرقه زنان  می‎ سوخت و قیمت ۲۰۰۰ دلار در هر اونس را پشت سر گذاشت.

در ماه مه ۲۰۲۱(اردیبهشت۱۴۰۰) پالادیوم به بالاترین قیمت خود رسید. با غلبه بر تمامی قوانین جاذبه، قیمت آن سر به آسمان گذاشت و به بیش از ۳۰۰۰ دلار در هر انس رسید و رکورد قیمت خود را شکست.

قبلا در سال ۲۰۱۷(۱۳۹۶) نیز آغاز افزایش قیمت این فلز گرانبها پرسش‎هایی را در اذهان برخی برانگیخته بود. از آن زمان سیر قیمت آن عمودی شد. قیمت آن از ۱۰۰۰ دلار در هر انس گذشت، ۲۰۰۰ دلار را نیز پشت سر گذاشت و به ۳۰۰۰ دلار در هر انس رسید.

گویی حباب پالادیوم دائم در حال پر شدن از گاز هلیوم بود. به نحوی که چندین سال متوالی قیمت این فلز در رأس  افزایش قیمت سنگین مواد اولیه در رده‎بندی بازار قرار داشت. اما در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) نتوانست این موقعیت را حفظ کند.

از ماه مه (اردیبهشت) ورق برگشت و حباب افزایش قیمت پالادیوم قربانی یک سوراخ شد. در روز محاسبه قیمت این فلز خاکستری در مقایسه با ماه ژانویه(دی۱۳۹۹) ۲۵درصد عقبگرد داشت و به ۱۸۰۰ دلار در هر انس رسید.

پالادیوم رنگ باخت و بیشترین تغییر وضع در میان مواد اولیه در سال جاری را نصیب خود کرد. معمولا مواد اولیه به ندرت دچار این تغییر وضع می‎شوند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا