کد خبر: 19040036917
سلامت و رفاه

رنگ تیره پوست، دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان ناشی از اشعه ماوراءبنفش است

محققان بیمارستان ماساچوست آمریکا موفق به کشف مکانیسمی شدند که می‌تواند با تیره کردن رنگ پوست، یک دفاع طبیعی در برابر سرطان ناشی از اشعه ماوراء بنفش ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از مدیکال اکسپرس، مکانیسم رنگدانه سازی پوست که می‌تواند رنگ پوست انسان را به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر سرطان‌های وابسته به اشعه ماوراء بنفش (UV) تیره کند، توسط دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) کشف شده است.

واسطه فرآیند بیولوژیکی آنزیمی به نام NNT است که در تولید ملانین، رنگدانه‌ای که پوست را در برابر اشعه مضر ماوراءبنفش محافظت می‌کند، نقش مهمی دارد و مهار آن از طریق داروی موضعی یا پماد می‌تواند به طور بالقوه خطر سرطان‌های پوست را کاهش دهد.

دیوید فیشر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: رنگدانه سازی پوست و تنظیم آن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رنگدانه‌ها محافظت عمده‌ای در برابر سرطان‌های مربوط به UV ایجاد می‌کنند که شایع‌ترین بدخیمی موجود در انسان است.

افراد دارای رنگدانه‌های تیره با اشعه ماورا بنفش و خاصیت آنتی اکسیدانی ملانین در برابر اشعه محافظت می‌شوند، در حالی که افرادی که دارای پوستی نرم و سبک هستند بیشترین خطر ابتلا به سرطان‌های پوست را دارند.

محققان MGH از طریق آزمایش پوست انسان و مدل‌های حیوانی، از محافظت طبیعی که در افراد با رنگدانه‌های تیره وجود دارد تقلید کردند.

در این فرآیند، آن‌ها درک کاملی از مکانیسم بیوشیمیایی همراه با رانندگان خود و چگونگی تاثیر آن‌ها توسط یک عامل موضعی مستقل از اشعه ماوراء بنفش، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا ژنتیک را به دست آوردند.

فیشر توضیح می‌دهد: ما فرض کرده بودیم که آنزیم‌هایی که با اکسیداسیون آمینو اسید تیروزین در ملانوزوم (محفظه سنتز و ذخیره سلول)، ملانین را تولید می‌کنند، تا حد زیادی با بیان ژن تنظیم می‌شوند. آن‌ها تعجب کردند، اما مقدار ملانین تولید شده توسط یک مکانیسم شیمیایی بسیار متفاوت که در نهایت می‌تواند در آنزیمی در میتوکندری، اتاق داخلی سلول، با توانایی برای تغییر رنگدانه‌های پوست یافت شود، تنظیم می‌شود.

آن آنزیم نیکوتینامید نوکلئوتید ترانشیدروژناز یا NNT است. محققان دریافتند که استفاده موضعی از مهارکننده‌های کوچک مولکول NNT منجر به تیره شدن پوست در پوست انسان می‌شود و موش‌هایی که عملکرد NNT آن‌ها کاهش یافته است، رنگدانه‌های خز را افزایش می‌دهند.

آن‌ها برای آزمایش کشف خود، پوست را با اشعه ماوراء بنفش به چالش کشیدند و دریافتند که پوست با رنگدانه‌های تیره در واقع از آسیب DNA ناشی از اشعه ماوراءبنفش محافظت شده است.

الیزابت رویدر، یکی دیگر از محققان می‌گوید: ما از کشف یک مکانیسم رنگدانه متمایز هیجان زده شده‌ایم، زیرا این می‌تواند پس از بررسی‌های اضافی و ارزیابی‌های ایمنی، راه جدیدی برای تاریک شدن پوست و محافظت از آن را با هدف قرار دادن NNT هموار کند.

هدف اصلی البته بهبود استراتژی‌های پیشگیری از سرطان پوست و ارائه گزینه‌های درمانی جدید و موثر به میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به اختلالات رنگی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا