کد خبر: 29030033010
روزنامهسیاستشخصیت ها

رهبر انقلاب: روز انتخابات، روز ملت ایران و تعیین سرنوشت است

رهبر معظم انقلاب اسلامی رأس ساعت ۷ صبح روز (جمعه) با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره) در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و آراء خود را به صندوق انداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی روز انتخابات را روز ملت ایران خواندند و گفتند: امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند که با رأی خود سرنوشت و تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سالهای بعد معین می‌کنند بنابراین امروز متعلق به مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بر اساس این واقعیت خرد انسانی حکم می‌کند همه در این آزمون بزرگ ملی و سراسری شرکت کنند و علت دعوت مکرر ما از مردم برای حضور در انتخابات نیز این است که در درجه اول خود مردم از این حضور نفع می‌برند و جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگی در عرصه بین‌المللی به‌دست می‌آورد.

ایشان رأی تک‌تک مردم را دارای اهمیت دانستند و گفتند: همه بیایید، تشخیص و رأی بدهید و هیچ‌کس نگوید با یک رأی من اتفاقی نمی‌افتد، زیرا همین تک‌رأی‌ها است که آراء میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به توصیه همیشگی خود یعنی تسریع در رأی دادن، خاطرنشان کردند: هر چه زودتر با نیت خدایی و ثواب این وظیفه و تکلیف را انجام دهید بهتر است.

ایشان با ابراز امیدواری از اینکه به برکت ایام ولادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، امروز جشن ملت ایران و مایه خیر و برکت باشد، افزودند: از دست‌اندرکاران انتخابات تشکر و تأکید می‌کنم که کار را با اتقان کامل در سراسر کشور انجام دهند و به شما خبرنگاران و عکاسان محترم نیز سلام و خداقوت می‌گویم.

تاکید رییس جمهور بر حفظ سلامت و رای مردم از سوی مجریان انتخابات

رئیس جمهور انتخابات ریاست جمهوری را از مهمترین انتخابات کشور دانست و گفت: این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و از مردم درخواست می کنم که به مشکلات و مسائلی که در مراحل قبل از ثبت نام نامزدها تاکنون وجود داشته توجه نکرده و با حضور در پای صندوق‌های رای به نامزد مورد نظر خود رای دهند.

به گزارش ایسنا،‌حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه پس از انداختتن رای خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگاران، تاکید کرد: مردم ما به خوبی می دانند که این انتخابات برای سرنوشت خودشان و نظام جمهوری اسلامی چقدر اهمیت دارد و ای کاش هیچ مشکلی از روز ثبت نام نامزدها تا امروز نداشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به اجرای بدون تاخیر انتخابات و در زمان تعیین شده، گفت: در گزارشی که امروز وزیر کشور ارائه کرد از لحاظ امنیت در سراسر کشور حتی یک مورد ناامنی وجود ندارد و این بسیار ارزشمند است.

روحانی افزود: از لحاظ مراعات حفظ سلامت مردم نیز همه پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌های انتخاباتی رعایت می‌شود و همچنین مرحله به مرحله و قدم به قدم به سمت الکترونیکی شدن انتخابات پیش می‌رویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز در سراسر کشور و در استانهای مختلف لحظه به لحظه مشخص است که چه تعداد در انتخابات شرکت کرده اند و احراز هویت نیز از طریق سیستم الکترونیکی به خوبی درحال انجام است و شمارش آرا نیز در برخی مراکز استانی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک همه مراحل انتخابات الکترونیکی شود که این موضوع در شفافیت بسیار تاثیرگذار است.

روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و اختیارات و مسوولیت‌های وسیع و سنگین مشخص شده در قانون اساسی برای رئیس جمهور، گفت: از مردم تقاضا می‌کنم امروز پای صندوق آرا رفته و به فرد مورد نظر خود در میان نامزدهای انتخابات رای بدهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ای کاش هیچ مشکلی در روز ثبت نام تا امروز نداشتیم و شاهد حضور بیشتر مردم بودیم.

روحانی با تاکید بر اهمیت انتخابات جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی گفت: در دنیا چند کشور وجود دارد که انتخابات آنها مورد توجه همه جهان قرار دارد و یکی از آن کشورها ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به نگاه جهانیان به صندوق رای و صف های مردم در انتخابات ایران،گفت: با حضور خود در پای صندوق های رای کاری کنیم که دوستان و علاقمندان به این سرزمین در سراسر جهان خوشحال و دشمنان مایوس شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم به وظیفه ملی، انقلابی و دینی خود به خوبی عمل کنند و نحوه برگزاری و حضور مردم به گونه‌ای باشد که در پایان انتخابات همه خوشحال باشند.

رئیس جمهور در ادامه با توصیه به دست اندرکاران برگزاری انتخابات در سراسر کشور، اظهار داشت: از همه عزیزان می‌خواهم که حفظ سلامت مردم در همه مراحل را مورد توجه قرار دهند و با دقت مراعات کنند تا مشکلی برای سلامت مردم پیش نیاید و در کنار آن نسبت به حفظ آرای مردم نیز توجه جدی داشته باشند تا خدای ناکرده حتی یک رای هم جابجا نشود همانطوری که در همه انتخابات اینگونه بوده است و باید حق‌الناس حفظ شود.

رسیدگی به گزارش تخلف در درج نام داوطلبان انصرافی

سومین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۶:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۹۷۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۲۵۳۶ شکایت از عوامل اجرایی گزارش شده که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

شکایت از تاخیر در آغاز فرآیند رأی گیری، کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت، درج نام داوطلبان انصرافی ریاست جمهوری در آگهی‌های شعب اخذ رأی، پرسش عوامل اجرایی از مردم در خصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند، عدم ارسال صندوق سیار به برخی مراکز بیمارستانی و روستاها، از عمده‌ترین شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.

حضور ضابطان بهداشتی در شعب اخذ رای برای نظارت کامل بر اجرای پروتکل‌ها

رییس کمیته سلامت استان تهران از تمهیدات لازم برای نظارت کامل بر اجرای پروتکل‌ها در شعب اخذ رای خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جلیل کوهپایه زاده» در جمع خبرنگاران درباره جزییات انتخابات در استان تهران گفت: در استان تهران در شرایط شیوع کرونا، تلاش بر این شد تا ۴ انتخابات ریاست‌جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، میان دوره‌ای خبرگان و شورای شهر برگزار شود و از همین رو تمهیداتی در نظر گرفته شده‌است.

وی ادامه داد: تعداد شعب رای گیری دو برابر شد و ساعات اخذ رای برای جلوگیری از تجمع از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب در نظر گرفته شد. همچنین اثر انگشت حذف شد. همچنین تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مردم با رعایت فاصله گذاری تحت نظارت همکاران ما که به صورت ضابطان بهداشتی حضور دارند رای دهند. چنانچه این پروتکل‌ها رعایت شود و مردم با ماسک در شعب حضور یافته و از خودکار شخصی استفاده کنند، قطعا در این شرایط با کمترین انتقال ویروس و خطر انتشار بیماری مواجه خواهیم بود.

رییس کمیته سلامت ستاد انتخابات استان تهران گفت: امسال شعب رای گیری سیار در سطح استان تهران به حدود ۲۴۰ شعبه در نظر گرفته شده است تا در بیمارستان و مراکز جمعیتی طبق برنامه ریزی که صورت گرفته با حفظ رعایت رعایت پروتکل ها رای‌گیری انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین در هر شعبه رای‌گیری ضابطان بهداشتی حضور دارند و برای رعایت فاصله‌گذاری دو متر در مراکز شعب اخذ رای یک ضابط نظارت دارند. همچنین ستاد بحران هم به صورت پشتیبان در نظر گرفته شده که اگر در مرکزی مشکلی وجود داشته باشد اقدامات لازم صورت بگیرد.

کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: هر ده مرکز توسط یک ضابط نظارت می شود. همچنین افراد آموزش دیده شده در هر شعبه مستقر شده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا