کد خبر: 09050039704
دولت

روحانی: تصمیمات ستاد ملی کرونا همواره بر پایه خرد جمعی بود

رییس‌جمهوری، تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را بر پایه اصول علمی و خرد جمعی ارزیابی کرد و گفت: هر هفته تصمیماتی که احساس می‌کردیم ضروری است اتخاذ می‌کردیم و مجموعا در این ۷۸ جلسه، ۵۷۳ مصوبه را تصویب کردیم.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، گفت: امروز هفتاد و هشتمین و آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در دولت دوازدهم بود که مصادف با روز میلاد با سعادت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (ع) است.

امیدواریم که از برکت روح بلند پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) مردم ما در مسیر صحت و سلامت قرار بگیرند و شر این ویروس به زودی از سر مردم و همه مردم جهان کوتاه شود.

رییس‌جمهوری ادامه داد: از آغاز کرونا در پایان سال ۹۸ که ستاد ملی کرونا شروع شد و هر هفته جلسات منظمی داشتیم و خدا توفیق داد در این جلسات مباحثی که قبلا در کمیته‌ها محل بحث و بررسی قرار گرفته بود مطرح و تصمیم گیری شود.

این جلسه به جلسات برخط ستاد استانی یعنی همه استانداران و همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر خط متصب بود و این برخط بودن به ما در هماهنگی‌ها خیلی کمک می‌کرد.

روحانی افزود: اگر این اتصال نبود ایجاد هماهنگی در سراسر کشور ساده نبود اما چون بالاترین مرجع تصمیم گیر مقابله با کرونا ستاد ملی بود ضرورت داشت نکاتی که مورد نظر آنها بود مطرح می کردند و این اتصال و هماهنگی برای رسیدن به اهداف بسیار ما را یاری و کمک می‌کرد.

وی گفت: در هر هفته تصمیماتی که احساس می کردیم ضروری است اتخاذ می‌کردیم و مجموعا در این  ۷۸ جلسه ۵۷۳ مصوبه را گذراندیم. این مصوبات همگی ابلاغ و اجرا شده است و اهتمام این بوده است.

این جلسه جزو نهادسازی‌های نظام بود. نظام ما از آغاز درگیری با این ویروس احساس کرد که  یک نهاد جدیدی را برای این که بتواند با این ویروس مبارزه کند نیاز دارد. این نهاد از طریق شورای عالی امنیت ملی  مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد. رهبر معظم انقلاب آن را تایید کردند.

رییس جمهوری اختیارات جلسات ستاد ملی مدیریت کرونا را  مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد و یادآور شد: کمتر اتفاق می‌افتد که این گونه باشد البته مواردی را داشتیم مثلا در ماجرای عراق در ۲۰۰۳، شورای عالی امنیت ملی مصوباتی را در دبیرخانه تصویب کرد. این مورد جزو آن مواردی بود که در طول یکسال و نیم این جلسات تشکیل شد.

در این جلسه نیروهای مسلح و قوای دیگر حضور داشتند. این جلسه قوه اجرایی و نیروهای مسلح و از طرف قوه قضاییه دادستان کل شرکت می‌کرد و از طرف مجلس شورای اسلامی نماینده آنها بود و از صدا و سیما در همه جلسات رییس صدا و سیما بود و این هماهنگی و همفکری که بین سه قوه و مقامات لشکری و کشوری بود تقریبا شبیه ترکیب خود شورای عالی امنیت ملی داشت.

روحانی یادآور شد: این نهادسازی بسیار درست، به موقع، دقیق و سریع انجام شد. کرونا در روز آخر بهمن سال ۹۸ وارد ایران شد و مصوبه شورای عالی امنیت ملی سوم اسفند بود و فوری تصمیمات اتخاذ شد.

در کنار آن کمیته‌های مختلفی تشکیل شد. ۷۸ جلسه ستاد ملی و همین تعداد جلسه هم با روسای کمیته‌ها داشتیم.

رییس جمهوری گفت: خود کمیته‌ها به‌ویژه در بخش‌های مختلف جلسات و مصوبات داشتند. وزارت بهداشت، درمان جای خود دارد و همواره در خط مقدم بود و خود وزیر و معاونان او به ویژه معاون بهداشت که سخنگوی این ستاد هم بود و معاون درمان و همچنین سایر معاونان و مقامات در وزارت بهداشت درمان بسیار زحمت کشیدند.

تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است

روحانی افزود: بعد در کنار آن هم  وزارت کشور به ویژه از زمانی که قرارگاه عملیاتی در این ۹ ماه اخیر تشکیل شد و وزیر کشور فرمانده این قرارگاه عملیاتی شد در این امر بسیار مهم بسیار یاری و کمک کردند و تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است.

وی عنوان کرد: یعنی در کمیته‌ها و در روسای کمیته‌ها نشسته‌ایم، بحث و بررسی و تصمیم‌گیری کرده‌ایم بنابراین حداقل می‌توان گفت در سه تا چهار رده این تصمیمات پخته می‌شده است.

در کمیته‌ها، وزارت بهداشت و درمان، به قرارگاه عملیات می‌رفته و دومرتبه بحث می‌شده، در روسای کمیته‌های دومرتبه بحث می‌شده و بعد به ستاد می‌آمده و در چندین مرحله این تصمیمات مورد بحث و بررسی و دقت نظر قرار می‌گرفته و تصمیمات پخته‌ای بوده است.

رییس جمهوری بیان کرد: اگر برگردیم و به همه این تصمیمات نگاه کنیم، تصمیمی نمی‌بینم که خلاف اصول عملی یا روندی که حتی در جهان امروز وجود دارد باشد و در همان مسیر بوده و همواره در همان مسیر حرکت کردیم.

البته از تجربه جهانی هم استفاده کردیم و دانشمندان ما هم در اینجا پژوهش‌های مختلفی در سطح جهان داشتند و ارائه کردند.

چاره‌ای جز تکیه بر توان داخلی نداشتیم

روحانی خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز این نداشتیم از آغاز که بر تمام داخلی خودمان تکیه ‌کنیم.  اوایل که هیچ‌کس به ‌کسی کمک نمی‌کرد البته بماند که ما تحریم بودیم، برای ماسک هم کسی به کسی کمک نمی‌کرد، حتی در هوا هم ماسک را می‌قاپیدند که از این کشور به آن کشور نرسد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: در دارو هم همینطور کسی حاضر نبود ما را کمک کند، در ماسک‌های ویژه‌ای مانند N۹۵ هم کسی حاضر نبود به ما ماسک بدهد، تجهیزات پزشکی و ونتیلاتورهایی، اکسیژن‌سازها و تخت‌های ویژه‌ای که نیاز داشتیم کسی حاضر نبود به ما کمک کند و بر همه توان و امکانات داخلی خودمان تکیه کردیم و موفق بودیم.

روحانی تصریح کرد: در زمینه پروتکل‌ بهداشتی و در راس آن مواد شوینده هیچ وقت کمبود نداشتیم، در ماسک هم خیلی سریع به سطحی بسیار وسیع رسیدیم و با قیمت مناسب در اختیار مردم گذاشته شد بنابراین در زمینه‌های پروتکلی آنجا که نیاز به لجستیک بود تامین شد.

وزارت صمت، شرکت‌های دانش‌بنیان همه وارد عمل شدند و خود وزارت بهداشت، درمان و همه تلاش کردند و الحمدالله به نتیجه رسیدیم.

وی گفت: در جایی هم که نیاز به مسائل مالی و ارز داشت، به‌رغم تحریم، پیچیدگی‌های بود اما بانک مرکزی و بانک‌های دیگر همه کمک کردند، وزارت خارجه در این زمینه فعال بود و کمک می‌کرد.

نهادهای نیروهای مسلح در کل انصافاً با همه توان به صحنه آمدند و از همان روز اول ستادکل به صحنه آمد و قرارگاه ویژه‌ای را به نام قرارگاه امام رضا (ع) را تشکیل دادند، سپاه، ارتش و بسیج همه کمک کردند.

ناجا که همواره در این مسیر حضور داشت برای اجرای مصوبات بار سنگینی بر دوش داشت. قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی همه کمک کردند و اگر این یاری و کمک همه با هم نبود، ما به این نقطه نمی‌رسیدیم.

روحانی ادامه داد: صدا و سیما نقش زیادی داشت، صدا و سیما هم باید آنچه را که ما تصمیم گرفتیم را اعلام و هم تبیین و تشویق می‌کرد و هم باید صحبت‌های ناروایی که خارج‌نشین‌ها بیان می‌کردند و ذهن مردم را مشوش می‌کردند پاسخ می‌داد.

به هر حال صدا و سیما مسوولیت سنگینی داشت و با همه توان هم واقعاً وارد عمل شد و تلاش و کوشش کرد و این کار بسیار موثر بود برای اینکه بتوانیم به اهداف‌ خود دست پیدا کنیم.

رییس جمهوری افزود: البته ما بی‌مشکل نبودیم، افکار عمومی، مسائلی که مطرح می‌کرد و دوگانه‌هایی را خارج‌نشین‌ها درست می‌کردند. البته در برخی‌ جاها ممکن بود اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف نظر وجود داشته باشد و مرتب دوگانه‌هایی را درست می‌شد.

نخستین دوگانه مربوط به علم و دین بود که بسیار هم خطرناک بود.  البته تعدادشان زیاد نبود اما به‌هرحال عده‌ای در گوشه و کنار این دوگانه را درست می‌کردند. مثلا آیا علم پزشکی و آنچه که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید و اتکا به دعا و توسل،  دوگانه کاملاً نادرستی بود.

علم و دین در کنار هم هستند

روحانی، علم و دین را در کنار هم دانست و گفت: وحی در کنار  یافته‌های علمی و یقینی بشری است و ما در این زمینه هم توسل داریم و هم اتکای ما به خداوند و توسل ما به ائمه هدی است و هم باید از همه امکانات علمی استفاده و بهره‌برداری  کنیم.

رییس‌جمهوری ادامه داد: در رفع این دوگانگی رهبر معظم انقلاب هم در بیان و هم در عمل کمک کردند. ستاد را ایشان تایید کردند و ایشان، مردم را برای اجرای مصوبات ستاد تشویق می‌کردند و حتی خود ایشان می‌گفتند که تابع مصوبات هستم. در عمل هم این کار را ایشان کردند. اگر جلسه ای داشت همه جا ایشان پروتکل‌ها را اجرا می‌کردند و هم با زبان و هم با عمل این دوگانگی را از بین برد.

مراجع عظام و بزرگان حوزه و دانشمندان و فرهیختگان آنها هم به صحنه آمدند یعنی یک مرجع و عالم نبود و یک مدرس عالی مقام نبود که بخواهد این دوگانگی را ایجاد کند اما عده ای در سطوح پایین حرف‌هایی می‌زدند ولی نگذاشتیم که این دوگانگی شکل بگیرد.

عبور از دوگانه سلامت و معیشت

روحانی گفت: دوگانگی بزرگ، سلامت و معیشت ایجاد شد که آیا باید پروتکل حفظ شود و باید مغازه‌ها و مشاغل باز باشد؟ یک راه بینابینی تصمیم‌گیری شد. سلامت در اولویت اما در عین حال معیشت مهم بود. تولیدگران کار تولید خود را انجام دادند یک روز هم تعطیل نکردیم.

کارخانه‌های بزرگ و همه تولیدگرانی که  مواد غذایی و مورد نیاز جامعه را تولید می‌کردند همه یک روز هم تعطیل نشد و پروتکل‌ها را رعایت کردند. در کنار آن هم خدمات هم تعطیل نشد.

تمام خدمات که باید به مردم داده می‌شد در چارچوب پروتکل‌ها انجام گرفت. البته گاهی هم لازم بود که یک هفته تا دو هفته به دلیل شرایط ویژه مغازه‌ها، مشاغل خاص و سفرها تعطیل شود. با رعایت پروتکل‌ها سلامت و معیشت را در کنار هم قرار دادیم و از این دوگانگی هم عبور کردیم و نگذاشتیم که این دونگانگی ایجاد شود.

رییس‌جمهوری افزود: بعضی‌ها می‌خواستند با آیین‌های مذهبی و دینی دوگانگی ایجاد کنند. همیشه تاکید کردیم که آیین‌های دینی و مذهبی در ماه رمضان و محرم تعطیل نخواهد شد اما آنها باید بیش از دیگران پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند چرا که این پروتکل‌ها جنبه الزامی و مراسم مذهبی و دینی جنبه مستحب دارد که این مستحب و واجب باید در کنار هم تلفیق شوند.

روحانی به بحث آموزش اشاره کرد و گفت: در این زمینه خیلی بحث‌ها بود که باید آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تعطیل شود یا باز باشد. چه کار کنند؟ که آن هم فضای مجازی و سیستم ارتباطات و فضای سایبری و صدا و سیما کمک کرد و آموزش میلیون‌ها دانش آموز و دانشجو در سراسر کشور انجام گرفت و انصافا فضای مجازی و ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات و صدا و سیما در این زمینه ما را یاری کرد بنابراین آموزش عمدتا غیرحضوری بود.

دوگانه واکسن داخلی یا خارجی

روحانی به واکسن اشاره کرد و گفت: درباره واکسن هم، دوگانه واکسن داخلی یا واکسن خارجی ایجاد شد؛  آیا واکسن بخریم یا نخریم؟ خیلی بحث‌ها بود که این را هم دوگانگی آن را برداشتیم. گفتیم که باید واکسن خارجی و یا هرجایی که اطمینان کردیم بخریم. گفتیم اگر وزارت بهداشت گفت که این واکسن مورد تایید است باید آن را خریداری کنیم و در داخل هم باید با همه توان کمک کنیم که بتوانیم بسازیم و تولید کنیم که کار بسیار درستی بود.

رییس‌جمهوری افزود: واکسن داخلی از دیگر واکسن‌ها خیلی هم عقب نبود و فاصله کمی داشت چرا که واکسن ساختن کار ۶ ماه و یکسال نیست. ساخت واکسن سالها زمان می برد که به آن نقطه مطلوب برسد.

گاهی واکسنی بوده که ۱۲ تا ۱۵ سال طول کشیده تا به نقطه مطلوب برسد. به هر صورت اینجا اضطرار بود که در یک زمان کوتاهی بتوانیم به نتیجه برسیم و دنیا هم به این نتیجه رسیده که به صورت اضطرار بتواند از این واکسن ها استفاده کند. واکسن زدن با واکسن نزدن قابل مقایسه نیست. اگر هم واکسن مشکلی داشته باشد نزدن آن خیلی مشکل ایجاد می کند.

روحانی تاکید کرد: یکی از موفقیت‌های ما در دولت دوازدهم مساله واکسن است. اگر بخواهیم بگویم موفقیت ما چه بوده یکی از موارد مهم واکسن و نوع مدیریت آن است و جلوگیری از این دوگانگی‌ها است. البته حساب بهداشت و درمان و مدافعان سلامت جدا است چرا که خط مقدم بودند و فداکاری و ایثار کردند و شهید دادند.

اما حضور پیدا کردند و هیچ کس عقب نرفت و اختلاف و دودستگی ایجاد نشد شاید حرف‌هایی زده می‌شد اما همه در یک مسیر حرکت کردند و تقریبا صدا واحد بود. احزاب و جناح‌های مختلف هم سلیقه‌های مختلف داشتند اما در این داستان همه هم صدا بودند و یاری کردند و به صحنه آمدند تا بتوانیم با این ویروس مبارزه کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا