کد خبر: 25119915496
دولت

روحانی: مراقبت در مرزهای ورودی باید بیشتر شود

حسن روحانی، رییس جمهوری گفت: مراقبت نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل، مخصوصا از کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند، باید بیشتر شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تبریک فرارسیدن ماه رجب گفت: امروز میلاد امام پنجم، امام باقرالعلوم (ع) است. در ادامه میلاد امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امیرالمومنین (ع) است و سپس بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) را داریم. ماه پربرکتی است.

رییس‌ دولت تدبیر و امید با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: از همه روزهای ویژه این ماه باید استفاده کرد. ان‌شاالله همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم که هم ثواب این ایام و هم ثواب اجرای پروتکل‌های بهداشتی توامان شود.

روحانی با بیان اینکه یک سال از ورود کرونا به کشور گذشته است، تصریح کرد: همه فکر می‌کردند از پاندمی عبور کرده‌اند. با پیشرفتی که بهداشت داشته، آگاهی که به مردم دادند، تصور اینکه با یک مصیبت بزرگی مواجه شده که در طول قرن بی‌سابقه بوده است، کسی آن را تصور نمی‌کرد.

به گفته رییس‌جمهور، کسی هم فکر هم نمی‌کرد، این بیماری پاندمی‌ای باشد که همه عاجز شوند؛ یعنی پولدار، ابرقدرت و کسانی که فکر می‌کردند کرات دیگر را تصرف کنند و این همه تحولاتی که در یک قرن گذشته شاهد بودیم، دنیای ربات‌ها، دیجیتالی و هوش مصنوعی، کسی فکر نمی‌کرد با این معضل بزرگ روبه‌رو شوند که از پایان ۲۰۱۹ شروع شد و هنوز درگیر این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه ده‌ها میلیون نفر گرفتار این بیماری شدند و صدها هزار نفر در این بیماری جان باختند، خاطرنشان کرد: این ویروس هر روز به شکلی ظاهر می‌شود. جهش‌های خاصی از این ویروس مشاهده می‌کنیم. همه آرزوها این بود که بشر به دارو برسد. به سمت داروهایی هم رفتند و گفتند موثر است و در بازار هم قیمت گزاف پیدا کرد ولی در نهایت مشخص شد این داروها درمان دقیق و واقعی نیست.

روحانی با بیان اینکه بشر در یک سال اخیر نتوانسته درمانی برای مقابله با ویروس کرونا پیدا کند، ابراز داشت: امیدها در پی واکسن رفت. همه هم می‌دانستند دوران تهیه واکسن با ۶ ماه و یک سال ممکن نیست. گاهی یک واکسن ۱۰ سال زمان می‌برد که به نقطه مطلوب رسیده و نواقص آن برطرف شود ولی ناچارا راه اضطرار داده شد و واکسن مجوز عمومی داده شد، چون مرگ و میر زیاد شده بود.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: هنوز کاملا مشخص نیست این واکسن چقدر موثر است، اینکه این واکسن تا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند، این مسئله هم هنوز مشخص نیست. اینکه کدام واکسن کاملا موثرتر است، این داستان هم کاملا روشن نیست. اینکه واکسن‌ها در برابر جهش‌های این ویروس موثر هستند یا خیر، این هم روشن نیست.

روحانی با تاکید بر لزوم مراقبت از مبادی ورودی کشور گفت: مراقبت نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل مخصوصا کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند باز هم باید دقت بیشتر شود.

 وی اضافه کرد: باید با تلاش بیشتر داشته باشیم، ‌حتی اگر کسی خوشش بیاید یا نیاید، این مقررات را صدا و سیما و روزنامه‌ها اعلام کنند، هواپیمایی‌های ما هم اعلام و ابلاغ کنند و هر کس وارد کشور می‌شود باید قانون و مقرراتی که در کشور هست، چه برای تست و چه قرنطینه باید به طور کامل مراعات کند. این موردی نیست قابل گذشت باشد چون جان میلیون‌ها انسان در میان است.

 رییس جمهوری گفت: شناسایی به هنگام ویروس جهش یافته خیلی ضروررت دارد فردی که  در استان یا شهرستان وارد می‌شود مسئولان باید نسبت به افراد جدیدی که وارد می شوند،  مراقبت بیشتر شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا