کد خبر: 24050042329
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

روزهای خوش صنعت نفت و گاز روسیه: افزایش درآمد با وجود کاهش عرضه

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت های نفتی روسیه و غول گازی این کشور، گاز پروم، شاهد رشد چشمگیر درآمدهای صادراتی خود بر اثر افزایش جهانی قیمتها هستند.

براساس آمار منتشرشده سرویس فدرال گمرگ روسیه، به رغم کاهش حجم  فروش نفت، درآمد حاصل از صادرات آن در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱ (سه ماهه آخر سال ۹۹ و سه ماهه اول سال ۱۴۰۰) در مقایسه با زمان مشابه سال قبل افزایشی معادل ۲۱.۵درصد داشته است.

از حیث ارزش، روسیه ۴۷.۶۳ میلیادردلار(۳۹.۷۵ میلیارد یورو) نفت خام صادر کرده است. این افزایش درآمد ناشی از افزایش قیمت نفت خام به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه از ابتدای سال میلادی(دی ۱۳۹۹) است.

از حیث حجمی صادرات نفت خام روسیه ۸۸.۲ میلیون تن بوده است و این مقدار در مقایسه با شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ ( سه‌ ماهه آخر سال ۹۸ و سه ماهه اول سال۱۳۹۹) ۱۲ درصد کاهش داشته است.

البته این میزان کاهش به دلیل کاهش تولید نفت در سال گذشته در چارچوب همکاری‌های دولت روسیه با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اپک) به منظور حمایت از قیمت نفت صورت گرفته است.

صادرات نفت خام روسیه از نظر حجمی  با ۲۲.۶۵ میلیون تن در ماه ژوئن (خرداد) ۱۱.۵ درصد رشد حجمی درمقایسه با ماه قبل از آن و از حیث ارزش با ۱۰.۹ میلیادر دلار افزایشی معادل ۲۲.۹ درصد رشد ارزشی در مقایسه با ماه قبل از آن داشت.

افزایش ۷۳ درصدی درآمد

بر اساس آمار سرویس فدرال گمرک روسیه، درآمدهای غول انرژی این کشور، گاز پروم، از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱ ( دی ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰) افزایش ۷۳ درصدی در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل داشته است.

این درآمدها با رشد ۱۵.۳ درصدی به ۲۰.۰۱ میلیارد دلار برای صادرات ۱۰۸.۴ میلیارد مترمکعب گاز رسیدند.

گاز پروم در ماه ژوئن(خرداد) بارشدی معادل ۱۱.۶ درصد از حیث ارزشی نسبت به ماه قبل از آن به میزان ۳۵۵۶ میلیارد دلار گاز طبیعی صادر کرده است.

این درحالی است که از نظر حجمی میزان گاز صارداتی همان ۱۵.۷ میلیارد مترمکعب باقی مانده بود. این رشد درآمد ناشی از افزایش قیمت گاز طبیعی بوده است.

بر اساس آمار سرویس فدرال گمرک روسیه، قیمت متوسط گاز صارداتی روسیه در ماه ژوئن ( خرداد)  برای هر هزار متر مکعب ۲۲۶۵ دلار بوده است.

در حالی که این قیمت درماه مه ( اردیبهشت ) ۱۹۹۷ دلار و در ماه آوریل ( فروردین)۱۸۵۵ دلار بوده است.

منبع:‌ راشا تودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا