کد خبر: 100302145439
جهان

روسیه: از صرب های کوزوو حمایت می کنیم

الهه حسینی

سخنگوی کاخ کرملین گفت روسیه از صرب های کوزوو حمایت می کند.

به گزارش عصراقتصاد- دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت روسیه از جمعیت صرب های کوزوو حمایت می کند و معتقد است حقوق و منافع قانونی آن ها باید محافظت شود.

پسکوف همچنین گفت، مسکو با نگرانی نا آرامی‌ها در کوزوو را دنبال می‌کند. این ناآرامی‌ها از زمانی که شهرداران آلبانیایی تبار در شمال این کشور پس از انتخابات ماه گذشته روی کار آمدند، به شدت افزایش یافته است. در این مناطق، اکثریت ساکنان صرب هستند.

پسکوف در نشست خبری روزانه گفت: «ما بدون قید و شرط از صربستان و صرب‌ها حمایت می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که تمام حقوق و منافع قانونی صرب‌های کوزوو باید رعایت شود.» وی افزود، نباید جایی برای «اقدامات تحریک‌آمیز» وجود داشته باشد.

صرب ها از شرکت در انتخابات محلی در ماه آوریل خودداری کردند و نامزدهای آلبانیایی تبار با مشارکت ۳.۵ درصدی، شهرداری ها را در چهار منطقه با اکثریت صرب نشین به دست آوردند.

ناتو روز سه‌شنبه اعلام کرد، ۷۰۰ سرباز دیگر را به کوزوو می‌فرستد و یک گردان دیگر را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. این در حالی است که صرب‌ها به اعتراضات علیه شهرداران آلبانیایی تبار ادامه می دهند. ناتو در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ سرباز در کوزوو دارد.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، ارتش این کشور را در حالت آماده باش کامل قرار داده و به واحدها دستور داده است تا به مرز نزدیک تر شوند.

صربستان و متحد سنتی آن یعنی روسیه، استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسند. مسکو از تلاش کوزوو برای عضویت در سازمان ملل متحد جلوگیری کرده است، در حالی که بلگراد هنوز کوزوو را بخشی از خاک خود می داند.

منبع:

https://www.reuters.com/world/europe/kremlin-russia-backs-kosovos-serbs-their-rights-must-be-respected-2023-05-31/

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا