کد خبر: 06120071312
اقتصادبازرگانیروزنامهصفحه یک

روسیه بازاری بسیار مهم برای شرکت‌های فرانسوی

ترجمه: محمود نواب مطلق

روسیه بازار بسیار مهمی برای بسیاری از شرکت‎ های فرانسوی از جمله « اوشان، توتال و رنو» محسوب می‎ شود. این در حالیست که به دلیل حمله‎ های نظامی روسیه صحبت از اعمال تحریم ‎های جدید بر ضد این کشور است و از این‎رو شرکت‎های فرانسوی وضع کنونی را از نزدیک تحت نظر دارند.

بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه؛ حداقل ۳۵ شرکت از «کاک۴۰» در روسیه مشغول فعالیتند. شرکت‎های فرانسوی فعال در روسیه در زمینه‎های مختلف از انرژی تا خدمات و خودروسازی  حضور دارند. بنابراین حضور اقتصادی فرانسه در روسیه صرفا به انرژی محدود نمی‎شود و بازارهای متنوعی را در بر می‎ گیرد.

تأثیر تحریم‎ های اقتصادی گسترده‎ای که به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین مطرح شده‎اند از مهمترین دغدغه ‎های این قبیل شرکت‎هاست.

بنابه گفته وزیر امور اقتصاد و دارایی فرانسه:«حداقل ۷۰۰ شرکت فرانسوی در روسیه مستقر هستند که ۳۵ عدد از آنها از جمله شرکت‎های «کاک۴۰» به شمار می‎روند. علاوه بر این فرانسه با بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در روسیه اولین کارفرمای خارجی در این کشور محسوب می‎شود» خزانه‎داری فرانسه نیز به نوبه خود صحبت از وجود ۱۶۰ هزار کارمند در روسیه می‎کند. بنا به گفته مقامات خزانه‎داری این افراد در بخش‎های مختلفی چون موادغذایی، کشاورزی، توزیع و پخش، انرژی، هوافضا‎، خودرو، ساخت و ساز، امور مالی، خدمات شهری، حمل ونقل و دارو مشغول فعالیتند.

از جمله شرکت‎های مهم و مطرح فرانسوی فعال در روسیه می‎توان به رنو به عنوان اولین خودروساز خارجی در روسیه اشاره کرد. این خودرو با نام «آوتوواز» تحت مالکیت «لادا» تولید می‎شود و با گردش مالی بیش از ۸/۲میلیارد یورویی در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) یک سوم ثبت‎نام خودروهای نو را به خود اختصاص داده است.

روسیه پس از فرانسه و قبل از آلمان دومین خودروساز جهان محسوب می‎شود. بنابراین وضع ژئوپلیتیکی منطقه بر بازار آن بسیار مؤثر است و می‎تواند آنرا شدیدا تحت تأثیر قرار دهد. پنجشنه ۲۴ فوریه(۵اسفند) در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین شاخص رنو در بورس با افت حدود ۱۰درصدی و در اولین مبادلات صبحگاهی بیش از ۸۲/۸ درصد سقوط کرد. مقامات رنو در مصاحبه با فیگارو تأکید کردند:«همه چیز دقیقا تحت نظر قرار دارند. ما از نزدیک تحولات را بررسی می‎کنیم تا بتوانیم تصمیمات مناسب، به جا و به موقع اتخاذ کنیم. همه سخت مشغولند.»

یکی دیگر از شرکت‎های مهم فرانسوی مستقر در روسیه شرکت «توتال انرژی » است که از سال ۱۹۹۱(۱۳۶۹) در این کشور مشغول بهره‎برداری از میادین نفتی- گازیست. توتال در حقیقت شریک «نواتِک» مهمترین شرکت بخش خصوصی روسیه در تولید گاز  پس از شرکت«گازپروم» غول دولتی تولید گاز در این کشور است. بدین ترتیب فرانسویان توانسته‎اند در روسیه در برنامه‎های عظیم تولید گاز طبیعی مایع مشارکت کنند.

به عنوان مثال شرکت فرانسوی «آنژی» در تأمین مالی پروژه جنجال‎برانگیز مشارکتی خط لوله گاز روسیه و آلمان «نُرداستریم۲» که با دور زدن اوکراین گاز روسیه را به اروپا می‎رساند مشارکت کرده است. آلمان این برنامه را سه شنبه ۲۲فوریه(۳اسفند) به حالت تعلیق درآورد. همچنین بانک «سُسیِیته ژِنِرال» فرانسوی در روسیه با نام «رُسبانک» با ۱۲ هزار کارمند مشغول فعالیت است.

فعالیت این بانک فرانسوی در روسیه با گردش مالی ۶۰۰ میلیون بسیار چشمگیر است. یکی از مقامات این مؤسسه مالی با اطمینان گفت:«فعالیت «رُسبانک» در روسیه کاملا محلی است.» با اینحال شاخص آن در بورس به میزان ۲/۵ درصد سقوط کرده است. مدیر عامل شرکت برق فرانسه«اُدِاِف» نیز که در روسیه فعالیت دارد این هفته با اطمینان خاطر گفت مخاطره جدی اقتصادی این شرکت را در روسیه تهدید نمی‎کند.

در بخش توزیع و خدمات می‎توان به شرکت‎های فرانسوی «اُشان» با ۴۱هزار کارمند و ۳۱۱ مغازه و همچنین به «دِکاتلون، لُروی مِرلَن و گروه هتل‎های آکور» در روسیه اشاره کرد. به اینها می‎توان شرکت تولید مواد غذایی و کشاورزی «بوندوئِل» و گروه راه ‎آهن «آلستوم» را افزود. این گروه سهام ۲۰درصدی در هولدینگ روسی «ترانسمَش» را در اختیار دارد.

این هولدینگ سازنده انواع لوکوموتیو و خودورهای ریلی است و روز پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵اسفند) شاهد افت ۹۶/۴ درصدی شاخص سهام خود در بورس پاریس بود. شرکت فرانسوی«سَفران» شریک شرکت هوانوردی روسیه نیز از مدت‎ها پیش در این کشور ریشه دوانیده است. بنابراین به جز حوزه انرژی، چندین دهه است روسیه در بخش‎های مختلف شریک مهم  اقتصادی فرانسه محسوب می‎شود. البته بنا به گفته مقامات یکی از شرکت‎های تجاری فرانسوی مستقر در روسیه:« ما وضع را از نزدیک تحت نظر داریم و برخی نگرانی‎ها نیز از بی‏ثباتی اوضاع وجود دارد.» در حال حاضر نمی‎توان از میزان تأثیر مخاطرات ژئوپلیتکی بر روند فعالیت شرکت‎های فرانسوی در روسیه برآوردی داشت اما مقامات اقتصادی دولت فرانسه در این خصوص هشیار هستند.

«برونولومِر» وزیرامور اقتصادی و دارایی فرانسه وعده داد در صورت متضرر شدن شرکت‎های فرانسوی مستقر در روسیه از تحریم ‎های اعمالی؛ دولت فرانسه از این شرکت‎ها حمایت کند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا