کد خبر: 08030184588
جهانروزنامهسیاست

روسیه بدهی هایش را با ارزهای خارجی تسویه می کند

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته سیستم سپرده گذاری تسویه کشور روسیه، پرداخت‌ها روز جمعه انجام شده است.

رویترز به نقل از نماینده سپرده گذاری ملی تسویه حساب روسیه (NSD) گزارش داد، روسیه روز جمعه دو اوراق قرضه اروپایی معوق را به ارز خارجی پرداخت کرد.

کوپن‌های اوراق قرضه یورو که در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۳۶ سررسید می‌شوند قرار بود در ۲۷ می پرداخت شوند. کشور هفته گذشته این دو پرداخت را به سپرده‌گذار ارسال کرد تا از خطاهای فنی اجتناب کند و موجب نشود که یک وقت پرداخت‌های اوراق قرضه به سرمایه‌گذاران به موقع تسویه نشود.

این پرداخت تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده تصمیم گرفت معافیتی را که به روسیه اجازه می دهد بدهی خود را به ارز خارجی بپردازد، تمدید نکند.

این معافیت اوایل بهار امسال و پس از اعمال تحریم های آمریکا و چند کشور غربی دیگر علیه این کشور در ارتباط با وضعیت اوکراین، ارائه شد. انقضای معافیت به این معنی است که طلبکاران ممکن است نتوانند پرداخت‌هایی را دریافت کنند، حتی اگر روسیه آنها را انجام دهد. این حالت به منزله یک خطای سیستمی است.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند، این نوع خطای سیستمی بی‌سابقه خواهد بود. زیرا این اتفاق به دلیل فشار ژئوپلیتیکی است که به روسیه وارد شده‌است، نه به دلیل ناتوانی این کشور در پرداخت بدهی هایش.

این کشور بارها اعلام کرده است که پول پرداخت تعهدات خود را به دلیل درآمدهای نفت و گاز و ۳۰۰ میلیارد دلار ذخایر (به غیر از حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر که در اثر تحریم ها مسدود شده است) در اختیار دارد.

با این حال، تحریم‌های غرب اساساً روسیه را از انجام معاملات با ارزهای خارجی محروم کرده است و بدون معافیت ایالات متحده، اکنون راهی برای پرداخت ندارد.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز جمعه اعلام کرد، روسیه این وضعیت را به عنوان یک «خطای مصنوعی» در نظر می‌گیرد و در حال حاضر در حال کار بر روی مکانیزم جدیدی برای ارائه کوپن‌های بدهی خود بدون معافیت ایالات متحده است.

کوپن‌های بعدی اوراق قرضه یورو که در سال‌های ۲۰۲۷، ۲۰۲۸ و ۲۰۴۸ سررسید می‌شوند، قرار است در اواخر ژوئن پرداخت شوند.

در اوایل این هفته، سیلوانوف مجدداً تاکید کرد که روسیه برای دفاع از وجهه خود به عنوان یک وام گیرنده قابل اعتماد، اگر نتواند بدهی هایش را به ارز خارجی پرداخت کند، تعهدات خود در اوراق قرضه یورو را به پول ملی، روبل، پرداخت خواهد کرد.

طبق گزارش RBC، این کشور می تواند از بند “بازپرداخت به ارز جایگزین” استفاده کند که در اسناد مربوط به اوراق بهادار روسیه آمده است.

در این بیانیه آمده است که اگر مبلغ تعیین شده متعاقباً از ارز مورد استفاده برای پرداخت به دلار مبادله شود، تعهد پرداخت انجام شده تلقی می شود.

کارشناسان می گویند این بند دارای یک عبارت قانونی به اندازه کافی گسترده است که به روسیه زمینه هایی را می دهد که وضعیت تعیین شده پیش فرض خود را در این مبادلات مالی به چالش بکشد.

این کشور مشتاق است تا از این وضعیت فرار کند، زیرا یک خطا، حتی خطای فنی، شانس روسیه را برای استقراض در آینده کاهش می دهد و هزینه های استقراض را افزایش می دهد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا