کد خبر: 05050039353
جهانروزنامهصنعت و معدن

روسیه سرانجام از رونق وسایل نقلیه الکتریکی استقبال می‌کند

ترجمه: سلیم حیدری

بالاخره روسیه اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری گسترده در وسایل نقلیه الکتریکی است. این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EV) را هدف قرار می‌دهد تا عقب‌ماندگی روسیه از سایر کشورهای اروپایی را در این زمینه جبران کند.

انتظار می‌رود روسیه کار خود  را در زمینه ایجاد زیرساخت‌های استفاده از خودروهای الکترونیکی از مسکو آغاز کند. این شهر برنامه دارد سالانه ۲۰۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی ایجاد کند که تعداد این ایستگاه‌ها به ۶۰۰ عدد تا سال ۲۰۲۳ برسد. این پروژه  از سال ۲۰۲۱ شروع شده است.

ماکسیم لیکسوتوف، رئیس اداره حمل و نقل شهری مسکو، اظهار کرد: «هم اکنون حدود دوهزار اتومبیل برقی در مسکو وجود دارد و تعداد آنها هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد ایجاد زیرساخت‌های شارژ این خودروها برای رشد استفاده بیشتر از آن‌ها ضروری است.»

در دهه آینده، همچنین حمل و نقل عمومی تبدیل به حمل و نقل الکتریکی خواهد شد. شرکت ماسگورترنس، که مالک شبکه اتوبوس و تراموا در شهرهای روسیه است، قصد دارد ناوگان اتوبوس برقی خود را تا پایان سال از ۶۰۰ به هزار دستگاه افزایش دهد. هدف از این کار ساخت دوهزار اتوبوس برقی برای جایگزینی ناوگان حمل و نقل بنزینی و دیزلی موجود تا سال ۲۰۲۴ است.

با این حال، روسیه در مورد خودروهای برقی از اروپا بسیار عقب مانده است. فقط ۱۱هزار خودرو الکتریکی در سراسر کشور روسیه ثبت شده است. این تعداد خودرو الکتریکی را با یک میلیون دستگاه در حال استفاده در سال ۲۰۱۹  در اروپا مقایسه کنید. اما انتظار می‌رود این رقم در طی سال‎های آینده در روسیه افزایش یابد. پیش‌بینی می شود هزار دستگاه خودروی برقی در سال ۲۰۲۱ در روسیه فروخته شود و انتظار می رود این رقم سالانه دو برابر شود.

این اتفاق تنها چند هفته پس از گزارش روسیه مبنی بر معرفی برنامه دولتی جدید انجام می شود. در این برنامه سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری در توسعه حمل و نقل خودروهای الکتریکی انجام خواهد شد. این مبلغ تقریباً دو برابر بودجه‌ای است که قبل تر تعیین شده بود.

بیشتر بودجه این برنامه از طریق تعیین مالیات بر فروش اتومبیل‌های دارای سوخت‌های فسیلی و همچنین اعمال دو تعرفه جدید برای واردات خودروهای برقی خارجی تأمین می‌شود.

بر اساس این برنامه، روسیه پیش‌بینی کرده است سه‌هزار خودروی برقی در سال ۲۰۲۲ تولید کند. این تعداد در سال ۲۰۳۰ به تولید سالانه ۲۱۷هزار خودرو الکتریکی افزایش خواهد یافت. اکنون روسیه هیچ خودرو الکتریکی‌ای تولید نمی‌کند، به این معنی که پتانسیل قابل توجهی برای توسعه این بخش در این کشور وجود دارد.

صنعت خودروسازی روسیه با بیش از ۶۰۰هزار نفر یا یک درصد نیروی کار کشور، بخش بزرگی از اقتصاد و اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد. روسیه با نرخ تولید ۳.۱ میلیون دستگاه خودرو در سال همچنان پنجمین بازار بزرگ اتومبیل در اروپاست. این وضع تبدیل کارخانه‌های خودروسازی‌ را به کارخانه‌های تولید خودروهای برقی را در موقعیتی قوی قرار می‌دهد.

در نهایت روسیه می تواند با سایر تولیدکنندگان خودروهای الکترونیکی اروپایی رقابت کند و خودروهای الکترونیکی ارزانتری را برای مصرف‌کنندگان عرضه کند. پیش‌بینی می شود خودروهای شرکت‌های تراترانسپرت یا زِتا فقط ۶۱۰۰ دلار باشند. این قیمت آنها را ارزان‌تر از هر خودروی جایگزینی خواهد کرد حتی ارزان‌تر از خودروهای برقی ساخت آلمان، به طوری که انگار یک خودروی رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

روسلان ادلگریف، مشاور تغییرات اقلیمی رئیس‌جمهور پوتین اظهار کرد: «خودروسازان برجسته، در سطح جهانی و در روسیه، بازگشایی خطوط جدید ساخت خودروهای الکتریکی را اعلام می‌کنند. بسیاری از آنها قصد دارند تا سال۲۰۳۰ ساخت اتومبیل‌های موتور احتراق داخلی را متوقف کنند. در بیست، سی سال آینده همه به سمت استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی خواهند رفت.»

شرکت‌های خصوصی همچنین در حال خرید دیوانه‌وار خودروهای الکتریکی هستند زیرا شرکت مهندسی روسی «ال-شارژ»،  اعلام کرده است که شارژ خودروهای الکتریکی به وسیله تلفن همراه را از طریق یک نرم‌افزار موبایلی ارائه می دهد. این نرم‌افزار به صاحبان خوروهای الکتریکی اجازه می‌دهد تا هزینه‌ای را بابت استفاده از آن در سراسر مسکو از دیگران نیز درخواست کنند. در صورت موفقیت، این شرکت قصد دارد به پاریس، برلین، نیویورک، آمستردام و لندن گسترش یابد. این کار می‌تواند اولین ابتکار موفق یک شرکت خصوصی در طی تولید خودروهای الکتریکی باشد.

در حالی که روسیه به نوآوری در صنعت خودروهای برقی مشهور نشده است، اما سرمایه گذاری قابل توجه، تمایل به جایگزینی خودروهای برقی، داشتن دانش فنی ساخت خودرو و هزینه‌های پایین تولید این امکان رقابتی را به روسیه می‌دهد تا با تمام اروپا در این زمینه به رقابت بپردازد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا