کد خبر: 23010177632
جهانسیاست

روسیه طرح ملی کردن شرکت‌های خارجی را متوقف می‌کند

ترجمه: سلیم حیدری

شرکت‌ها همچنان به پرداخت اجاره‌ها و حقوق به کارمندان در کشور ادامه می‌دهند، زیرا بسیاری از آنها قصد بازگشت به کشور را دارند.

ماه گذشته، یک کمیسیون دولت در زمینه قانونگذاری، پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که اجازه می‌دهد برای شرکت‌هایی که حداقل ۲۵ درصد آن متعلق به ساکنان «کشورهای غیردوست» یا کشورهایی هستند که روسیه را تحریم کرده اند، مدیریتی خارجی (خارج از سیستم هر شرکت) معرفی شود.

این ابتکار در پاسخ به خروج دسته جمعی شرکت‌های خارجی از کشور به دلیل تحریم‌های غرب مربوط به درگیری در اوکراین پیشنهاد شد. این اقدام با هدف جلوگیری از ورشکستگی این شرکت‌ها و از دست دادن مشاغل در روسیه انجام شد.

به گزارش ایزوستیا، پیش نویس سند هنوز به دولت ارائه نشده است. یکی از منابع ناشناس به نقل از این نشریه توضیح داد که «راه‌اندازی چنین مکانیزم جدی در این مرحله منطقی نیست» زیرا شرکت‌های خارجی در مورد شرایط خروج خود با مقامات روسیه در حال رایزنی هستند و بسیاری از آنها برای از سرگیری کار در روسیه در آوریل-مه (اردیبهشت) برنامه‌ریزی می‌کنند.

برای اکثر شرکت‌ها، ما هنوز هیچ گام واقعی به جز اعلامیه‌ها نمی‌بینیم. حتی کسانی که فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند، مثلاً مغازه‌ها یا رستوران‌ها را بسته اند، اغلب قراردادهای اجاره را زیر پا نمی‌گذارند و همچنان به پرداخت دستمزد به کارمندان خود ادامه می‌دهند.

یک منبع در اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه (RSPP) همچنین خاطرنشان کرد که کار بر روی این سند فعلاً متوقف شده است زیرا مدیران خارج از شرکت بعید است که بتوانند شرکت‌ها را به روشی که صاحبان آن‌ها داشتند مدیریت کنند و نیاز به ابتکاراتی برای اصلاح دارند.

این منبع در RSPP خاطر نشان کرد: «یک شرکت سیستمی است که با تامین کنندگان مواد خام خارجی در ارتباط است و با لجستیک و فناوری‌های خاصی تنظیم شده است. اگر این از بین برود، هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید، ما نمی‌توانیم با قیمت تعیین‌شده توسط مک‌دونالد همبرگر درست کنیم.»

از جمله شرکت‌هایی که در شش هفته گذشته فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده‌اند عبارتند از غول مبلمان‌سازی IKEA، شرکت‌های بزرگ فناوری اپل و مایکروسافت، چندین خودروساز از جمله فولکس واگن، شرکت‌های نفتی از جمله شل و اکسون موبیل، رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد، چندین برند لباس و بسیاری از شرکت‌های دیگر.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا