کد خبر: 160702139862
انرژیجهانروزنامه

روسیه عرضه گاز به آسیای مرکزی را آغاز کرد

ترجمه: سلیم حیدری

روسیه روز شنبه ارسال گاز طبیعی به ازبکستان را از طریق قزاقستان آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنار همتایان قزاقستانی و ازبکستانی خود، قاسم جومارت توکایف و شوکت میرزایف، در مراسم رسمی افتتاحیه شرکت کرد.

به گفته رئیس جمهور روسیه، این پروژه برای دو طرف سودمند است و هدف آن تقویت امنیت انرژی در منطقه است. در حالی که مقصد بیشتر جریان گاز به ازبکستان است، بخشی از آن به سمت مناطق شمال شرقی قزاقستان که روسیه با آنها مرز مشترک دارد ارسال می شود.

اجرای این پروژه مزایای آشکاری برای هر سه کشور خواهد داشت. ازبکستان یک منبع انرژی اضافی دریافت خواهد کرد که به آن اجازه می دهد تامین برق و گرمای بدون وقفه را برای خانوارها و تاسیسات مهم اجتماعی تضمین کند. قزاقستان قادر خواهد بود مشکل گازی شدن مناطق شمالی و شرقی خود را حل کند. پوتین در مراسم آغاز به کار گفت: گازپروم در حال بررسی مسیرها و پارامترهای مناسب برای تامین گاز است.

وی افزود: این پروژه همچنین به روسیه کمک می کند تا وضعیت خود را به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد گاز طبیعی تأیید کند و نشان می دهد که این پروژه ممکن است به مرور گسترش یابد و خریداران بیشتری را نیز شامل شود.

او به شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه گفت: “ما آماده همکاری بیشتر هستیم و تلاش خواهیم کرد تا نیازهای دوستان، شرکا و سایر مصرف کنندگان قزاقستانی و ازبکستانی خود را که به این نوع سوخت علاقه مند هستند، برآورده کنیم.”

رئیس جمهور پیشتر اشاره کرده بود که این پروژه «اولین صادرات از این نوع را در تاریخ سیستم‌های خط لوله گاز تسهیل می‌کند، زیرا پیش از این هرگز گاز روسیه به سمت آسیای مرکزی پمپ نشده است».

ازبکستان که با قزاقستان مرز مشترک دارد، در ژوئن (تیر) سال جاری برای خرید گاز از روسیه به توافق رسید. بر اساس این قرارداد، گازپروم روسیه، سالانه ۲.۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را طی دو سال آینده از طریق خط لوله معکوس دوران شوروی که آسیای مرکزی را به روسیه متصل می‌کند، (موسوم به آسیای مرکزی-مرکز یا CAC)، به این کشور آسیای مرکزی عرضه خواهد کرد. این خط لوله تا همین اواخر برای انتقال گاز به شمال ترکمنستان، همسایه جنوبی ازبکستان، استفاده می شد.

گازپروم با شرکت قزاق گاز قزاقستان برای ترانزیت گاز خود به ازبکستان قراردادی امضا کرد. بر اساس گزارش روزنامه تجاری کومرسانت، این توافقنامه ترانزیت کلی شش میلیارد متر مکعب گاز سالانه را از طریق CAC پیش بینی می کند که به گفته تحلیلگران، این امر نشان می دهد که سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز ممکن است از این مسیر گاز روسیه را وارد کنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا