کد خبر: 23060046284
اخبار شرکت ها

اخذ تاییدیه از شرکت بنز برای روغن موتور مگلوب

مدیرعامل نفت سپاهان از اخذ تاییدیه شرکت بنز برای یکی از برندهای صادراتی این شرکت خبرداد.

محمد حسین رزاقی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که در یک ماه گذشته شرکت نفت سپاهان موفق به اخذ تاییدیه بنز آلمان برای محصول هایگرید برند مگلوب شده است، اظهار داشت: همزمان در حال مذاکره با سه خودروساز بزرگ هستیم تا مجموعه تاییدیه‌ها را افزایش دهیم. تاییدیه خودروسازان به این ترتیب است که علاوه بر فرمولاسیون فرآیند تولید را نیز تایید می‌کنند همچنین عملکرد روغن نیز با توجه به ویژگی موتور باید تایید شود. بنابراین روغن موتور تولیدی ما فراتر از استانداردهای ای پی آ‌ی جهانی است و اتفاق بزرگی در صنعت روغن موتور کشور محسوب می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم با تایید دیگر محصولات موتوری در بازار جهانی به لحاظ محصولات قابل رقابت عرضه کنیم تصریح کرد: این محصول حاصل جوینت ونچر با یک شرکت اتریشی است که با تکنولوژی پیشرفته قابل گسترش است.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان رشد فروش حجمی شرکت را ۱۰ درصد و رشد پنج ماهه را پنج درصد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ما اکنون با مشکل خوراک مواجه هستیم خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها به سمت خوراک سنتزی شیفت کرده‌اند بنابراین قابلیت استحصال لوبکات را ندارند که منجر به بروز مشکلاتی برای ما شده است.

رزاقی گفت: طبق آمار بورس کالا حجم لوبکات پالایشگاه‌های تهران و اصفهان ۱۳۰ هزار تن (نزدیک ۳۰ درصد) کاهش یافته که رقم قابل توجهی است.

وی درباره دلایل کاهش تولید این خوراک خاطرنشان کرد: پالایشگاه اصفهان سه برار اورهال بزرگ داشته که منجر به کاهش دریافت خوراک شده و این در حالی است که ما ۳۰ هزار تن از خوراک خود را از این پالایشگاه دریافت می‌کردیم اما به رغم این موانع با مدیریتی که اعمال شد لوبکات را از بندرعباس وارد کردیم و با وجود کاهش دریافت خوراک توانستیم جهش تولید و فروش داشته باشیم.

رزاقی ابراز امیدواری کرد که پالایشگاه‌های آبادان و تبریز لوبکات سنگین را وارد مدار تولید کنند چرا که کمبود این محصول روی صنعت روانکار از جمله حمل و نقل تاثیرگذار است.

وی میزان نیاز لوپکات در کشور را دو میلیون تن در سال اعلام کرد که پنج پالایشگاه کشور امکان تولید آن را دارند.

وی یادآور شد: نفت سپاهان روزانه قابلیت دریافت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن لوپکات را دارد اما به دلیل کمبود ۱۳ هزار و صد تن دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر گونه اخلال در  تولید ما بازار جهانی را نیز دچار چالش می‌کند به موضوع قیمت خوراک اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت خوراک به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده اما از دیگر سو قیمت روغن پایه روند ثابت و نزولی داشته است اما طبق هماهنگی‌هایی که بین صادرکنندگان وجود دارد قیمت منطقه‌ای ثبات داشته است.

وی یادآور شد: میانگین قیمت خوراک نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت: در حوزه فروش با توجه به مسئولیت اجتماعی روغن پایه بورسی را ۳۳ درصد رشد دادیم بنابراین بزرگترین تولیدکننده روغن پایه کشور هستیم.

وی درباره گرید مگ‌لوب توضیح داد: این محصول برای اتومبیل‌های کلاس بالاست که قبلا وارد می‌کردیم اما اکنون مهمترین تمرکز ما کمک به عدم نیاز به واردات برای خودروهای مدل بالاست که منجر به حفظ عرضه کشور نیز خواهد شد.

رزاقی با بیان اینکه تولید روغن موتور به لحاظ حجمی  ۳۳ درصد رشد داشته است افزود:  این میزان ۳۰ درصد سهم بازار را تشکیل می‌دهد که در حوزه مولتی گرید رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: ما از فروش مولتی گرید چهار برابررشد درآمد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اینکه رشد سهم بازار روغن صنعتی از دیگر اتفاقات مهم است افزود: این موضوع روی سودآوری شرکت تاثیر گذاشته است.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه نسبت به سال گذشسته به لحاظ حجمی  ۳.۳ برابر رشد فروش داشته‌ایم خاطرنشان کرد: به لحاظ سهم بازار روغن موتور سپاهان قابلت رقابت با شرکت‌های مطرح است. ما اکنون در ۱۲ استان شعبه داریم که تا پایان سال ۹ استان دیگر نیز اضافه خواهد شد.

وی از تعویض روغنی‌ها به عنوان حلقه مفقوده زنجیره یادکرد و افزود: موضوع بعدی کمبود روغن دیزل است که بنا بر راه‌حل ما تمام پایانه‌های حمل بار و مسافر و سایت‌های فروش و تعویض روغن این محصول را ارایه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات به لحاظ حجمی ۲ درصد رشد داشته‌ایم گفت:‌ اگر خوراک تامین می‌شد ما بیش از این صادرات داشتیم اما در هر حال پیش بینی این است که با شرایط کنونی به ۳۰۰ میلیون دلار صادرات نزدیک می‌شویم و همه ارز را نیز وارد کشور می‌کنیم.

رزاقی با بیان اینکه محصول جدید (مگلوب) ظرفیت تولید تا دو هزار تن در ماه را دارد خاطرنشان کرد: پیش بینی این است که در برنامه سه ساله به ۱۰ هزار تن در سال برسیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات خوبی با مراکز خدمات پس از فروش انجام می‌دهیم گفت: در مرحله بعدی کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار قابل توجهی برای ما خواهند بود. قبلا محصولات با گرید پایین‌تر را به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان تصادر می‌کردیم اما امیدواریم این محصول جدید بتواند خط‌شکن صادرات محصولات هایدگرید باشد.

رزاقی همچنین به شش پروژه در دست اجرای شرکت اشاره کرد و افزود: جدیدترین پروژه ما پایانه صادراتی ۳۵ هزار تنی مخازن است که امیدواریم تا بهمن به بهره‌برداری برسد و به این ترتیب کشتی‌ها از بندرعباس هم اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: افزایش صد هزار تنی ظرفیت از دیگر برنامه‌های در دستور کار است که البته موانع تکمیل ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ بشکه‌ای خوراک را نیز پیش رو داریم که اگر این مشکل نبود روزانه دو هزار تن به تولیدات شرکت اضافه می‌شد.

وی پروژه افزایش کیفیت از مسیر کاهش گوگرد را دیگر برنامه شرکت برشمرد و افزود: پروژه دیگر ما تامین نیاز شرکت‌های روغنی است.

این مسئول همچنین گفت: برنامه ما این است که از پایانه صادراتی چابهار به صورت فله صادر کنیم تا سهم‌مان در بازارهای کشورهای منطقه افزایش یابد.

رزاقی هزینه سرمایه‌گذاری روی اجرای پروژه‌های یاد شده را حدود شش هزار میلیارد تومان عنوان کرد

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا