کد خبر: 131201122855
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی ادامه دارد

نرخ بهره بین بانکی با تداوم رشد خود، سقف تاریخی جدیدی را رقم زد. به این ترتیب، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۸ واحد درصدی همراه شد و به ۲۳.۰۹ درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر هفته گذشته بود که بانک مرکزی، جدیدترین به‌روزرسانی خود از آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید، مربوط به هفته منتهی به ۱۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در دومین هفته اسفند ماه نیز به روند صعودی خود ادامه داد اما حداقل نرخ توافق بازخرید، بدون تغییر باقی ماند.

نرخ بهره بین بانکی روی دور صعود

بررسی آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت، نرخ سود بازار بین بانکی برای هفتمین هفته متوالی صعودی شد.

به این ترتیب، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۸ واحد درصدی همراه شد و به ۲۳.۰۹ درصد رسید که سقف جدیدی برای نرخ مذکور محسوب می‌شود.

نرخ بهره بین بانکی در حالی به روند صعودی خود ادامه داد که میزان دخالت‌های بانک مرکزی نیز در این بازار افزایش یافته است.

به طوری که بانک مرکزی در هفته گذشته، بیش از ۲۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از طریق بازار بین بانکی به هفت بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قرض داد و بخشی از نیاز آنها به وجوه نقد را برطرف کرد.

به این ترتیب، میزان حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی به بیشترین مقدار خود در ۱۳ هفته گذشته رسید.

همچنین لازم به ذکر است که حدود ۱۰ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان از وام‌های گذشته بانک مرکزی به بانک‌ها در این بازار، سررسید شد.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی، بازاری است که بانک‌ها در آن نیازهای روزمه خود برای نقدینگی را بر طرف می‌کنند. به‌طوری که بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری می‌شوند، از طریق این بازار وجوه موردنیاز خود را از بانک‌هایی که مازاد نقدینگی دارند، تامین می‌کنند.

از آنجایی که سررسید این بانک‌ها معمولا یک شب است، به بازار بین بانکی، بازار شبانه نیز می‌گویند.

چرا بانک مرکزی در بازار شبانه ورود می‌کند؟

با وجود اینکه بازار شبانه، بازاری برای مراودات پولی بین بانک‌هاست، اما گاهی اوقات بانک مرکزی نیز بر حسب سیاست‌های خود در این بازار ورود می‌کند و بخشی از وجوه نقد تقاضا شده در این بازار را فراهم می‌کند.

با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند که در شرایط تورمی کشور، ورود بانک مرکزی در بازار بین بانکی، به این دلیل که نیازمند عرضه منابع بانک مرکزی در این بازار است، سیاست مناسبی نیست؛ چرا که می‌تواند به تورم دامن بزند.

با این وجود به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به دلایل مختلف از جمله کنترل نرخ بهره این بازار، همچنان به این سیاست خود پایبند است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا