کد خبر: 17060045471
اقتصادکشاورزی

روند نزولی صادرات گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران از روند نزولی و هدفمندی صادرات محصول گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر در راستای تامین بازار داخل خبر داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری با بیان این خبر گفت: اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور در خصوص احتمال افزایش قیمت رب گوجه فرنگی در آینده  و ارتباط آن با صادرات گوجه فرنگی و کمبود محصول مذکور در بازار داخل، سبب ایجاد بی نظمی و اختلال در روند صادرات و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی در این خصوص می‌شود،  لذا ضروری به نظر می‌رسد جهت برنامه‌ریزی‌های صحیح، دقت نظر بیشتری به آمار و کارشناسی دقیق‌تر اطلاعات صورت پذیرد.

وی افزود: با توجه به آمار گمرک ایران و بررسی آمار ماهانه صادرات گوجه فرنگی از ابتدای سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش معناداری در روند صادرات محصول گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ادامه داد: تحلیل آمار منتشر شده حاکی از این است که صادرات این محصول طی چهار ماه متوالی فروردین لغایت تیرماه سال جاری روندی نزولی داشته است و در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه امسال به ترتیب از نظر ارزشی کاهش ۳۸ ، ۴۶ و ۱۴ درصدی و از نظر وزنی کاهش ۴۱، ۱۲۲ و ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بازاری اظهار داشت: به طور کلی صادرات گوجه فرنگی طی چهار ماهه نخست سال جاری از نظر ارزش ۵ درصد و از نظر وزنی ۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد و بنابراین به هیچ وجه صادرات این محصول با توجه به سیر نزولی  صادرات آن، تاثیری در افزایش قیمت بازار داخلی نداشته است.

صادرات امری تخصصی بوده و به بررسی‌های دقیق و برنامه‌ریزی‌های مدون نیازدارد

وی تاکید کرد: صادرات امری تخصصی بوده و به بررسی‌های دقیق و برنامه‌ریزی‌های مدون نیازدارد و اعمال محدودیت‌های صادراتی بدون پشتوانه دقیق کارشناسی، راهکاری بسیار ابتدایی جهت تنظیم بازار داخلی است و دستاوردی جز از دست دادن بازارهای هدف صادراتی و متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی ندارد؛ لذا به نظر می‌رسد با پیش‌بینی دقیق تولید و پیش آگاهی سریع و به موقع از وضعیت تولید گوجه فرنگی توسط وزارت جهاد کشاورزی و تامین ذخائر رب گوجه فرنگی برای ایام پیش رو، می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق تری جهت تنظیم بازار داخلی و صادرات انجام داد.

گفتنی است، بر اساس تصمیمات چهل و سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۵موضوع استمرار صادرات رب گوجه فرنگی در احجام مختلف تا پایان آذرماه به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد و وزارت کشاورزی و معاونت امور صنایع وزارت صمت موظف به بررسی و رصد بازار و پیش بینی ذخائر گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی جهت تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و مصارف ضروری مردم در ماه‌های پیش رو شده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا