کد خبر: 010303160395
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

روند کاهشی نرخ دلار در راستای تصمیم استراتژیک رئیس جمهور شهید

روند کاهشی قیمت دلار نشان از آن دارد که پیش از مراسم تشییع و خاکسپاری رئیس دولت سیزدهم، دلار به کانال ۵۵ هزار تومان و پایین‌تر از آن خواهد رسید تا یکی از دستورهای رییس جمهور شهید به نفع مردم محقق شود.

عصراقتصاد-بعد از عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی، بازار دلار واکنشی هیجانی به آن نشان داد و قیمت کانال‌های فردایی به کانال ۷۲ هزار تومان وارد شد، گرچه خرید و فروشی گزارش نشد.

در سال گذشته، تعدادی از اقتصاددانان معتقد بودند که نرخ دلار در پایان سال ۱۴۰۲ به نزدیک ۸۰ هزار تومان و بالاتر هم خواهد رسید، اما بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی با توجه به داده‌هایی که از تخصیص ارز به واردات و بازگشت آن به کشور داشت معتقد بود که نرخ ارز بسیار پایین‌تر از نظراتی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

بر خلاف نظرات یاد شده، بعد از فروکش‌کردن هیجانات کاذب بر اثر عملیات وعده صادق، با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی، کاهش رشد نقدینگی، افزایش رشد اقتصادی و همچنین سیاست خارجی هوشمندانه، قیمت دلار بازار آزاد کاهشی و به محدوده مورد نظر بانک مرکزی نزدیک‌تر شد.

۲۶ اردیبهشت‌ماه به نقل از رسانه‌ها، بازارساز به قصد کاهش نرخ، عملیاتی را به مدت ۱۰ روز آغاز کرد. مداخلات آشکار بانک مرکزی در بازارهای دبی و سلیمانیه، لو رفتن فیلم مخفیانه بایدن در خصوص توافق با ایران، نقش‌آفرینی جدید عربستان در منطقه، سفر رافائل گروسی به ایران و مصاحبه‌های مثبت و امیدوارکننده او با رسانه‌های جهان و همچنین در انتها فاش‌شدن مذاکرات مستقیم ایران و ایالات متحده آمریکا در عمان، باعث شد تا دلار کانال‌های مختلف ۶۰ را رد کرده و به کانال ۵۷ هزار تومان نقل مکان کند.

بر اثر حادثه سقوط بالگرد رئییس جمهور و همراهان وی، بازار مجددا در روز اعلام خبر واکنشی صعودی به خود گرفت و تا نزدیکی کانال ۶۰ هزار تومان نیز صعود کرد.

در آن مقطع سخنان روحیه‌بخش مقام معظم رهبری در خصوص ادامه روند سیاست‌های دولت و همچنین خدمت‌رسانی به مردم باعث شد تا بازارساز که همچنان درحال مداخله در بازارهای منطقه بود با قوت بیشتری به سیاست‌های خود بپردازد و در کمتر از یک روز با توجه به پایین آمدن هیجانات بازار، مجددا دلار به کانال ۵۶ هزار تومان سقوط کرد.

خبر شهادت رییس‌جمهور و همراهان وی باعث شد تا بسیاری به این باور برسند که نرخ دلار و طلا مجددا واکنشی صعودی به خود بگیرد. اما بر خلاف انتظارات عمومی، نرخ دلار مسیر رفته صعودی خود را برگشت و به روند کاهشی خود ادامه داد.

تایید مقام معظم رهبری بر هدایت دولت توسط معاون اول دولت سیزدهم هم یکی از دلایل روند کاهشی قیمت ارز در بازار تهران و منطقه است. مخبر به عنوان رهبر اقتصادی دولت با تشکیل کارگروه‌های اقتصادی همزمان با جستجوی بالگرد سقوط کرده، باعث شد تا سیاست‌های اقتصادی همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهند و بازار روند کاهشی خود را حفظ کند.

بررسی بازارها نشان می‌دهد که تا قبل از تشییع و خاکسپاری رئیس جمهور شهید، یکی از دغدغه‌های وی به مردم محقق می‌شود و دلار به کانال ۵۵ هزار تومان و یا پایین‌تر از آن نقل مکان خواهد کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا