کد خبر: 18120073728
اقتصاداقتصاد کلانبورس

رونمایی از معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی

به گفته رئیس سازمان بورس، با توجه به اینکه ایران به عنوان  کشور دارنده بزرگترین ذخایر گازی و نفتی است، معنا ندارد که مراجع قیمتی ما جای دیگری باشد.

مجید عشقی در آیین رونمایی از تابلو معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی گفت: تقارن این ایام را با شروع بورس انرژی و امید است این رویداد برای اقتصاد کشور خیر و برکت زیادی داشته باشد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه باید از تلاش مدیر عامل بورس انرژی و دیگر مسئولان در راه‌اندازی تابلو معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران تقدیر شود، افزود: با این اقدام تلاش شد که زنجیره ابزارها در حوزه بورس انرژی تکمیل شود.

عشقی بحث شفافیت در انجام معاملات در حوزه کالایی مسیری «بی‌بازگشت» خواند و اضافه کرد: باید با قدرت این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: پیشرفت در بورس کالا و انرژی کمک زیادی هم برای اقتصاد کشور و هم برای شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس‌های کالایی عرضه کردند به ارمغان آورد.

او درباره کالاهایی که امکان معامله در بورس کالایی دارند، یادآور شد: در ابتدا معاملات در این بازار به  شفاف و قیمت‌ها واقعی خواهد شد، همچنین این بازارها از همه اسناد بالادستی و قوانین و مقررات کشور که در مجلس تصویب می‌شود همچنین با انتشار از سوی مراجع اجرایی و نظارتی پشتیبانی می‌شود.

عشقی معاملات در حوزه انرژی و محصولات پتروشیمی و شیمیایی را حدود یک سوم توصیف و اضافه کرد: در فرابورس نیز عددی نزدیک به این وجود دارد.

او افزود: وقتی شرکت‌ها معاملات خود را در یک فضای شفاف و رقابتی عرضه می‌کنند از نظر نظارتی و مسائل حاشیه‌ای آسوده‌خاطر هستیم که کالاهای خود را با قیمت  منصفانه و دقیق به فروش خواهد رسید، همچنین از نظر سودآوری هم دیگر نگرانی نداریم.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: این سازمان با قدرت پیگیری‌های خود را درباره عرضه همه محصولاتی که امکان دارد در بازار پذیرش شوند، پیگیری خود را انجام خواهد داد و این اتفاق را تا پذیرش، معامله همه کالاها و نیز تکمیل زنجیره ابزارها پیگیری می‌کنیم

ایران مرجع قیمت

عشقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران به عنوان  کشور دارنده بزرگترین ذخایر گازی و نفتی است، معنا ندارد که مراجع قیمتی ما جای دیگری باشد.

رئیس سازمان بورس درباره نوسانات گاز اظهار کرد: در چند ماه گذشته که بازار گاز طبیعی در دنیا دچار نوسان شد شاهد ایجاد معضلات جدی در کشور و اتفاقاتی رخ‌داده در صنایع مصرف‌کننده گاز طبیعی بودیم.

او با بیان اینکه با تلاش صورت‌گرفته از سوی هیات دولت تدبیری اندیشیه شد، ادامه داد: واقعیت این است برای گاز طبیعی باید قیمت منطقه‌ای خود را داشته باشیم تا نیاز نباشد مرجع قیمتی جایی باشد که تولیدکننده گاز نیست و از این طریق مشکلاتی را برای خود ایجاد کنیم.

عشقی ادامه داد: اگر این فرمول ادامه پیدا می‌کرد قیمت گاز طبیعی به ۲۰ هزار تومان می‌رسید و این امر باعث می‌شد تا همه صنایع از تولید خارج شوند.

معاملات آتی حامل‌های انرژی گامی بلند در مسیر توسعه  اقتصادی و افزایش صادرات کشور

به گفته مدیر عامل شرکت بورس انرژی، آغاز به کار بازار معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران اتفاقی مهم است که راه را برای معاملات آتی سایر فرآورده‌های نفتی و حامل های انرژی در این بورس رقم خواهد زد.

بازار آتی یک بازار دوطرفه است. به بیان ساده، قرارداد آتی یعنی قراردادی که در آن کالایی را اکنون و با قیمت مشخص بخریم، اما تحویل و پرداخت وجه آن به آینده موکول شود.

در قراردادهای آتی دو طرف متعهد به تحویل کالای مشخص در اندازه مشخص و پرداخت وجه آن در تاریخ معین در آینده هستند و برای تضمین انجام تعهد، باید خریدار و فروشنده هرکدام مبلغی را نزد اتاق پایاپای که وظیفه‌اش تسویه است (در این جا بورس) قرار دهند.

کالای تحویلی قرارداد آتی باید دارای استاندارد کیفیت و کمیت اعلامی مورد تایید بورس باشد و هم‌چنین زمان و محل تحویل آن هم مشخص باشد، تنها متغیر در معاملات آینده قیمت است که در مرحله معامله برآورد می‌شود.

به گزارش سنا، علی نقوی در مراسم راه‌اندازی نخستین قرارداد آتی متانول ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به مهمانان این رویداد گفت: مطابق اسناد بالادستی و قوانین توسعه‌ای کشور و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق روش‌هایی همچون ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش و همچنین تمرکز بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی تاکید شده است.

او در ادامه با بیان اینکه در قانون خروج غیرتورمی از رکود و قانون برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سنواتی بر اولویت دادن به مکانیزم معاملاتی بورس انرژی در معاملات حامل‌های انرژی تاکید شده است، گفت: این اقدامات همگی نشان‌دهنده عزم جدی برای توسعه این بخش بوده و تکلیفی بر دوش بورس انرژی و مجموعه وزارتخانه های ذیربط به عنوان مجریان سیاست‌های کلان نظام و قوانین و مقررات بالادستی است.

که بورس انرژی ایران از سال‌های گذشته برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های قانونی و فنی خود برای اجرای سیاست‌های مذکور را در دستور کار قرار داده است و راه‌اندازی بازار اتی هم بخشی از همین برنامه‌هاست.

او با یادآوری سالروز تأسیس بورس انرژی در ۱۹ اسفند سال ۹۱ با معامله برق، قطران و زغالسنگ، راه‌اندازی و افتتاح تابلوی معاملات قراردادهای آتی بورس انرژی در این تاریخ را به فال نیک گرفت و گفت: در طی ۹ سال گذشته بورس انرژی ایران در راستای مأموریت خود که ساماندهی، پذیرش، نظارت و تسهیل انجام معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن بود، توانسته است نقش مناسبی در توسعه صادرات فرآورده‌ها و افزایش شفافیت آن ایفا کند. به طوری که بالغ بر۴۰ میلیون تن انواع فرآورده‌ها دراین بورس مبادله‌شده که ۲۷ میلیون تن آن به آن سوی مرزهای کشور صادر شده و از ۲۷ میلیون تن فرآورده صادراتی، معامله ۲۰ میلیون تن آن (درحدود ۷۵درصد) در سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا