کد خبر: 22120074320
جهانروزنامه

روی آوردن فرانسویان به احداث پناهگاه از ترس گسترش جنگ اوکراین

ولادیمیر پوتین به فرانسه حمله نکرده است ولی فرانسویان از ترس گسترش جنگ اوکراین و حتی احتمال هسته ‎ای شدن آن به سازندگان پناه گاه‎ های تخصصی روی آورده ‎اند.

جو پر تنش کنونی که با احتمال حملات هسته‎ای نیز تشدید شده است فرانسویان را به این فکر واداشته است.

درست مانند آنچه چند دهه پیش در ایالات متحده آمریکا در پی آغاز جنگ سرد به وقوع پیوست و مردم از ترس اینکه این نوع جنگ با حملات هسته‌ای پایان یابد به ساختن پناهگاه‎ های تخصصی روی آوردند.

بسیاری از آمریکائیان از وحشت بروز فجایع هولناک پناهگاه ‎هایی مقاوم به حملات هسته ‎ای برای خود ساختند. فرانسه به این نوع پناهگاه‎ ها کمتر تجهیز شده است.

بر اساس اطلاعات گروه سازنده پناهگاه‎ های اتمی «آرتمیس» در فرانسه ۱۰۰۰ پناهگاه وجود دارد که ۶۰۰ پناهگاه نظامی و ۴۰۰ پناهگاه شخصی هستند. صرفا دستگاه ‎های دولتی و برخی شرکت‎های تخصصی سفارش دهنده ساخت این پناهگاه‎ ها هستند. اما پس از جنگ اوکراین درخواست‎ها افزایش یافته است.

«اِنزو پِترون» مدیر گروه سازندگان« آمِسیس» به روزنامه فیگارو می‎ گوید:« ظرف ۱۵ روز ۴ سفارش به ثبت رسانده و ۳۶۰ مورد نیز اطلاع ‎رسانی کرده است.»

شرکت سوئیسی-فرانسوی از سال ۲۰۱۲(۱۳۹۰) برای برطرف کردن اضطراب مردم با مشتریانی چون ادراه کل تسلیحات، اِیرباس و شرکت آنژی پیشنهادهای ساخت پناهگاه ‎هایی از جنس بتون مسلح و مقاوم به انواع حوادث اتمی، هسته ‎ای، زیستی و شیمیایی ناشی از انفجار و بمباران ارائه کرده است. مساحت آنها از ۱۴ متر مربع برای حفاظت از ۶نفرشروع می‎ شود و تا ۲۰۰۰ متر مربع نیز می‎رسد.

این پناهگاه ‎ها که قابلیت تحویل دو تا سه ماهه دارند مجهز به سیستم تهویه هوا، توالت خشک، تخت‎ه ای دو طبقه و درو پنجره‎ های زرهی هستند. هر پناهگاه ۱۴ مترمربعی بدون هیچ گزینه انتخابی ۸۶هزاریورو از قرار متری ۶۱۰۰ یورو به فروش می‎ رسد.

طبیعتا قیمت این پناهگاه ‎ها متناسب با امکانات آنها و مساحتشان متفاوت خواهد شد. برخی از مردم، سفارش اضافه کردن امکاناتی به این پناهگاه ‎ها به منظور فراموشی حالت اضطراب جنگی از جمله نمایش مناظر زیبای طبیعت را نیز می‎ دهند.

در برخی مواقع قیمت این پناهگاه ‎ها از یک آپارتمان واقع در پاریس حتی بیشتر می‎شود. اغلب پدران فرانسوی که نگرانی‎ های بیشتری از جنگ دارند و حتی از هسته‎ای شدن آن نیز بیم دارند به این پناهگاه ‎ها می‎ اندیشند.

در میان آنها بازنشسته، پزشک، نظامی و حتی دیپلمات نیز به چشم می‎خورد. برخی از سازندگان پناهگاه در فرانسه طی یک هفته سفارش  ساخت حدود ۱۰ پناهگاه در اندازه‎ های ۵/۶ تا ۵۰ متر مربعی دریافت کرده ‎اند. قطعا مجوز شهرداری برای احداث این پناهگاه‎ ها ضروریست.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا