کد خبر: 240801108580
جهانروزنامه

روی آوردن فرانسویان به هیزم برای گرمایش

ترجمه: محمود نواب مطلق

به دلیل افزایش سرسام آور قیمت انواع حامل های انرژی چون نفت، گاز و برق تقاضا برای استفاده از چوب و فرآورده های آن مانند خاشاک و هیزم برای گرمایش در فرانسه به نحو قابل توجهی افزایش یافته و دولت مجبور به واردات مقادیر زیادی از آن به منظور برآورده کردن این تقاضا شده است.

طی ماه های اخیر میزان انواع کلاهبرداری در فرانسه بشدت افزایش یافته هاست. اجناس اینترنتی که سفارش داده می شوند و پس از پرداخت هرگز تحویل نمی‌شوند.

فروشگاه هایی که جنس را تحویل مشتریان می‌دهند و چیزی دریافت نمی‌کنند. انواع فرآورده‌های چوبی نیز در این بازار آشفته  با بروز کمبود شدید در آن از این قاعده مستثنی نشده و گرفتار این قبیل کلاهبرداریها شده است.

فرانسویان برای مقابله از افزایش قیمت انرژی در این زمستان برای گرم کردن خود به هیزم روی آورده اند. این امر منجر به افزایش تقاضا ، انبار کردن و درنتیجه افزایش قیمت آن شده است.

درماه اکتبر(مهر) قیمت یک بسته ۱۵کیلویی هیزم با افزایش ۶۷ درصدی درمقایسه با سال قبل درهمین زمان؛ بین ۶ تا ۱۰ یورو بود. قیمت کُنده‌های بزرگتر چوب نیز از ماه جولای تاکنون ۲۰درصد افزایش یافته است.

مردم امسال ۴تا۶ ماه زودتر از حد معمول مقادیر چشمگیری در حد تُن هیزم های چوبی سفارش داده‌اند. برخی فروشندگان روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تماس تلفنی برای سفارش این کالا دارند. تا حدی که ترجیح می‌دهند دیگرسراغ مشتریان جدید نروند.

اینگونه رفتارهای سرشار از نگرانی و اضطراب خود منجر به افزایش تورم مضاعف دراین بازار شده است. برخی آن را با کمبود دستمال توالت و ماکارونی در دوران کرونا مقایسه می‌کنند. قیمت هیزم در فاصله زمانی آخر سال ۲۰۲۱(دی ۱۴۰۰) تا تابستان ۲۰۲۲(تیر۱۴۰۱) دوبرابر شده‌.

در همین حال افزایش قیمت انرژی خود منجر به افزایش هزینه تولید انواع فراورده‌های چوبی و هیزم از جمله خشک کردن و حمل ونقل آن نیز شده‌است. بدین ترتیب قیمت مواداولیه برخی از این فرآوره‌ها مانند خاک اره نیز افزایش یافته است.

طی چهار ماه گذشته بازارساخت و ساز دچار کندی و این امر بصورت غیر مستقیم باعث کاهش تولید فراورده های چوبی و در نتیجه افزایش تنش موجود در این زمینه شده است.

در این میان سیاست های دولت فرانسه مبنی بر تشویق فرانسویان به تبدیل سوخت تأسیسات گرمایشی خوداز مواد سوختی و گاز به فراورده های چوبی تقاضا برای آن را به نحو چشمگیری افزایش داده است.

براساس آمار مراکز معتبر انرژی در فرانسه فروش دستگاه های جدید برای این جایگزینی سوختی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ (۱۴۰۰درمقایسه با ۱۳۹۹) به میزان ۳۴درصد افزایش یافته است.

بنابراین تقاضا برای چوب و فرآورده‌های چوبی با هدف استفاده دراین دستگاه های چوبسوزنیز زیاد شده و متناسب با عرضه آن نیست.

میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضا ۵ درصد پیش بینی می شود و در صورت سخت تر بودن زمستان این میزان تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا