کد خبر: 17120073502
جهان

رکود تورمی در اروپا حاصل افزایش قیمت انرژی و کاهش سرعت رشد اقتصادی

ترجمه: محمود نواب مطلق

پس از حدود ۵۰ سال، مجددا رکود تورمی در اروپا به وجود آمده است. پدیده ها‎ی ناشی ازافزایش چشمگیر تورم و کاهش قابل توجه سرعت رشد اقتصادی که مشابه آن در دهه ۱۹۷۰(۱۳۴۸) در پی شُک نفتی به وجود آمد.

دگرگونی عظیم ژئوپلیتیکی منجر به ایجاد شوک چشمگیردر انرژی می‎ شود. قیمت بنزین افزایش شدید می‎ یابد و تورم تمام اقتصاد را در بر می ‎گیرد. سرعت رشد اقتصادی شدیدا کاهش می ‎یابد. شرایط دقیقا مشابه دهه۱۹۷۰(۱۳۴۸) شده است.

در آن زمان انفجار قیمت‎ها ناشی از افزایش ۷۰ درصدی قیمت فروش نفت خام  در سال ۱۹۷۳(۱۳۵۱) به وسیله کشورهای صادرکننده نفت به دلیل مقابله به مثل با جنگ « کیپور» در اسرائیل و درخواست آزادسازی سرزمین‎ های اشغالی بود.

دو سال بعد در سال ۱۹۷۵(۱۳۵۳) فرانسه دچار رکود اقتصادی می‎شود. تولید ناخالص داخلی آن یک درصد کاهش می‎یابد و نرخ تورم به آستانه ۱۲درصد می‎ رسد.

یکسال بعد در سال ۱۹۷۶(۱۳۵۴) شمار بیکاران از مرز یک میلیون نفر می‎گذرد. آلمان غربی نیز یکسال بعد دچار همین وضع می‎شود. شعار دولتمردان فرانسه در آن زمان این بود:« ما در فرانسه نفت نداریم؛ اما فکر داریم.»

صرفه ‎جویی در مصرف انرژی با انگیزه وطن‎ پرستی در دستور کار همگانی قرارگرفت. «والری ژیسکار دستنگ» رئیس جمهوری وقت ساعت تابستانی را مصوب کرد.

برنامه‎ های تلویزیون ساعت ۲۳ پایان می‎یافت و مغازه‎ها موظف شدند شب‎ها ویترین‎ های خود را نورانی نکنند. این ماجرا در انگلستان شدت بیشتری داشت.

در سال ۱۹۷۴(۱۳۵۲) تورم در این کشور به قله ۲۳ درصد و رکود اقتصادی نیز به ۵/۱درصد رسید. دولت تصمیم گرفت کنترل قیمت نان را در اختیار خود بگیرد. «بی بی سی» با مردی مصاحبه می‎ کند که سوخت خودروی خود را به ذغال سنگ تغییر داده است.

او می‎گوید:« همه باید صرفه‎جویی کنیم و با محدودیت‎ها بسازیم. این کار ارزشش را دارد.»

هیچکس هنوز نمی‎داند؛ اما سی سال شکوفایی اقتصادی به پایان رسیده است. «ای یان مکلود» نماینده محافظه ‎کار مجلس انگلستان در سال ۱۹۶۵(۱۳۴۳) واژه‎ای را ابداع کرد تحت عنوان رکورد تورمی که از ترکیب رکود و تورم به وجود آمده بود.

حالا دیگر این واژه بر سر زبان‎ها افتاده و همه آن را تکرار می ‎کنند. اقتصاد رکود تورمی گریبانگیر اروپا شده است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا