کد خبر: 250701104798
توسعه و اقتصاد ملیروزنامهشرکت هافناوری اطلاعات و ارتباطات

رکوردشکنی همراه اول باز هم تکرار شد

زینب غضنفری

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) سال جاری را با قدرت بیشتری در مقایسه با سال‌های قبل سپری می‌کند و به دنبال تجربه و ثبت ارقام جدید در صورت‌های مالی خود است.

بر اساس این گزارش، در شهریور این شرکت بالغ بر ۳۵ هزار و ۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرد؛ در حالی که مرداد ماه رقم درآمدها ۳۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال بود. به این ترتیب، بالاترین رقم درآمد ماهانه در همراه اول به ثبت رسید و رکورد درآمدزایی شکسته شد.

البته شکستن رکورد درآمدزایی به یک امر عادی برای این شرکت تبدیل شده و حداقل در مدت سپری شده از سال ۱۴۰۱ در هر ماه شاهد ثبت درآمدی بیش از ماه‌های قبل از آن بوده‌ایم.

همانطور که در تصویر ذیل قابل مشاهده است، ضمن این که شیب صعودی درآمدزایی در سال جاری بیشتر از سال قبل است (روند درآمدزایی در سال گذشته به صورت ماهانه شیب ملایمی‌داشت)، فاصله درآمدهای ماهانه به مرور در حال افزایش است و اختلاف درآمد یک ماه از سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ بیشتر می‌شود.

اگر به صورت فصلی به عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران نگاه بیندازیم، مشخص می‌شود که فصل تابستان پربارتر از فصل بهار بوده و در حالی که در ۳ ماهه اول سال درآمد ۸۷ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریالی شناسایی شده بود، در ۳ ماهه دوم به بیش از ۱۰۱ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال رسید و رشد ۱۶ درصدی را به نمایش گذاشت.

در مجموع، عملکرد همراه اول در نیمه اول سال ۱۴۰۱ منتج به تحقق درآمد ۱۸۹ هزار و ۶۷۶ میلیارد ریالی شد که اگر با درآمد تحقق یافته ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم، رشد جالب توجه ۳۷ درصدی به چشم می‌خورد. به طور کلی، همراه اول موفق شده در یک نیمه از سال جاری معادل ۶۴ درصد از درآمدهای کل سال قبل را پوشش دهد.

در صورتی که حاشیه سود ۱۶.۵ درصدی سال ۱۴۰۰ را مدنظر قرار دهیم، برآورد می‌شود سود خالص ۶ ماهه منتهی به شهریور سال ۱۴۰۱ در حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال باشد. لازم به ذکر است که سود خالص دوره ۱۲ ماهه سال گذشته اندکی بیش از ۴۹ هزار میلیارد ریال بود.

لازم به ذکر است که حاشیه سود شرکت در فصول سال گذشته رو به افزایش بوده و با توجه به تغییرات مثبت در سال جاری انتظار بر آن است که این اتفاق مثبت در سال جاری نیز تکرار شود و در پایان سال شاهد حاشیه سود مطلوب‌تر از سال‌های گذشته باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا